Klesindustrien er en miljøversting. Kan bærekraftproblemene løses, eller er det for sent? (Ill. foto: Colourbox)

Klesindustriens bærekraftproblemer løsbare?

I dag møtes H&M, Livid Jeans og Framtiden i våre hender for første gang for å diskutere paradokset rundt en bærekraftig klesindustri. Som et kick off for FUSHION samler Business for Peace eksperter fra hele motebransjen for «Future of Sustainable Fashion» på MESH.

Publisert

Ina Vikøren, bærekraftsjef i H&M, Ingun Grimstad Klepp, forsker ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO og OsloMet, Anja Bakken Riise, leder av Framtiden i våre hender, og Ole Eivind Siggerud, butikksjef for norgesbaserte Livid Jeans deler sine perspektiver på industrien og debatten rundt bruk og kast-samfunnet. Moderator for kvelden er sjef for innovasjon ved Norwegian Fashion Hub, Gisle Mariani Mardal.

Panelet vil diskutere hvordan vi faktisk kan endre adferd i bransjen, hvilket ansvar som ligger hos forbrukeren og hos selskapene, og om resirkulering og gjenbruk virkelig kan løse kjerneproblemene.

– Jeg ser fram til å diskutere dagens og fremtidens bransjeutfordringer med sentrale aktører man sjelden ser i dialog med hverandre. Det blir garantert en opplysende og utfordrende samtale, sier Gisle Mariani Mardal, sjef for innovasjon, Norwegian Fashion Hub.

Klesindustrien en versting

I fjor produserte motebransjen over 100 milliarder klær for en global befolkning på 7 milliarder. Mindre en 1 prosent av materialet vi bruker til å produsere klær blir resirkulert. Klesindustrien er blant verstingene når det gjelder karbonutslipp, og bruker mer energi enn luftfarts- og skipsfartssektorene til sammen. Arbeiderrettigheter, vannforbruk og mikroplast er bare noen av de andre utfordringene industrien sliter med. I sommer har overskriftene på konsekvensene for dette vært mange.

Gjenbruk og mindre forbruk

Problemet med «fast fashion» er blitt sammenlignet med engangsplast, en overforbrukskrise som vi må løse raskt. Noen mener at gjenbruk er svaret. Det globale gjenbruksmarkedet for mote, anslått til 20 milliarder dollar (USD) i dag, har potensiale til å vokse seg større en «fast fashion»-industrien i løpet av ti år. Det er også spådd stor vekst innen markedet for utleie av klær. Andre mener det vil ta lengre tid å endre etterspørselsvaner blant forbrukere og at storindustrien vil bruke lang til på å snu seg rundt.

– Utslippene fra tekstilindustrien står for rundt 7 prosent av verdens klimagassutslipp. En gjennomsnittlig nordmann har 359 plagg i skapet, og hvert 5. plagg henger ubrukt. I denne samtalen vil jeg benytte anledningen til å utfordre bransjen på å endre hele sin forretningsmodell fra fast fashion til holdbare klær vi kan ha lenge, og som er produsert under anstendige arbeidsforhold, sier Anja Bakken Riise, Leder i Framtiden i våre hender

Arrangementet er en del av Oslos fremste motearrangement, Fushion Oslo og OsloRunway, og markerer det femte arrangementet i Business for Peace sin "Future Of" -samtaleserie, presentert i samarbeid med MESH.

(Kilde Tekstilforum)

Om “Future Of”- samtaleserien

Future Of -serien samler representanter fra forskjellige sektorer for dyptgående diskusjoner om aktuelle spørsmål rundt selskapers samfunnsansvar. Serien har hatt utsolgte arrangementer siden den ble lansert i januar 2019, og trekker rundt 250 lyttere til hver månedlig samtale. Serien er et samarbeid mellom den Oslo-baserte stiftelsen Business for Peace og gründer-kontorfelleskapet MESH. Future Of -serien ønsker å synliggjøre ansvarlig næringsliv og å skape et rom for dialog mellom næringsliv, samfunn, frivillige organisasjoner og akademia. Arrangementene er gratis og åpne for publikum. Tidligere tema inkluderer Future of Cities, Work, Climate Leadership and Business Leadership, med panellister fra Ruter, NorShipping, IKEA, Telenor, WWF, Lærdal Global Health, Nordic Impact, Nespresso, Urban Sharing, Microsoft, McKinsey og flere.

Om Business For Peace 

Business for Peace er en internasjonal stiftelse med base i Oslo som jobber for å støtte, inspirere og anerkjenne næringslivsledere som endrer næringslivets ansikt positivt. I sentrum for stiftelsens arbeid ligger den årlige Oslo Business for Peace Award, gitt til eksepsjonelle individer som illustrerer stiftelsens konsept om å være forretningsverdig (businessworthy): å skape verdi både for selskapet og for samfunnet på en etisk og bærekraftig måte. En uavhengig komité, bestående av Nobelprisvinnere i fred og økonomi, velger prisvinnere (Honourees) årlig. Stiftelsen arrangerer også et årlig toppmøte som bringer ledere, investorer, politikere, akademikere og sivilsamfunn sammen fra hele verden for å inspirere handling og holdningsendring rundt næringslivets rolle i å gi betydelige og bærekraftige bidrag til samfunnet.  

Powered by Labrador CMS