Du er her

Kllimaangst og kjøpeskam påvirker nordmenns handlemønster

Og det er kvinner (30–39) som viser vei.
Av Pressemelding
Publisert 02.12.2019 10:53

Hver 2. nordmann mener at Black Friday stimulerer til et unødvendig høyt forbruk. Et 2019 preget av klimaangst og kjøpeskam gjør at nordmenn bevisst handler færre ting, mindre på impuls og mer på nett enn før, viser ny meningsmåling.

Den ferske undersøkelsen, som er gjennomført av Opinion på oppdrag fra pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no, viser at kvinner mellom 30 og 39 år, bosatt i Oslo viser vei for mer bærekraftig handel.

Påvirker julehandelen?

– Svarene i undersøkelsen avdekker en betydelig økt forbrukerbevissthet, og samtidig økende skepsis til Black Friday som forbruksdrivende fenomen, forteller daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no.

-Likevel klarte åpenbart ikke denne økte miljøbevisstheten å demme opp for kjøpefesten under årets Black Week. Men spørsmålet er om vi heller kommer til å se at den tradisjonelle julehandelen i stedet vil flate ut, siden Black Friday i år falt en uke senere enn i fjor, og dermed kolliderer med juleshoppingen, sier Vittersø.

Handler mindre

I undersøkelsen svarer over halvparten – 51 prosent – at Black Friday driver opp forbruket unødig, Enda flere - 57 prosent – oppgir at storsamfunnets fokus på miljø og bærekraft har gjort dem mer bevisst på hva eller hvor mye de handler, sammenlignet med tidligere:

• 31 prosent kjøper generelt færre ting.

• 28 prosent handler mindre på impuls, eller i større grad det de trenger

• Ni prosent handler mer i nettbutikker for å bidra til miljøet.

• Ni prosent handler i større grad i bruktbutikker.

• Seks prosent undersøker i større grad hvor og hvordan varene er produsert.

– Samfunnets fokus på bærekraft, etikk, samfunnsansvar, og miljøhensyn er kraftig økende, og denne undersøkelsen viser tydelig at fokuset fremover vil få stadig større effekt på folks handlemønster og lommebok, sier Vittersø.

Kvinner leder an

– Spesielt svarer kvinner i aldersgruppen 30-39 år, bosatt i Oslo, i langt større grad enn andre at de nå handler annerledes enn før. Dette er en befolkningsgruppe som ofte går foran der trender skapes, i så vel forbrukerspørsmål, som i temaer rundt natur og miljø. Derfor er det all grunn til på anta at denne bevisstheten for bærekraftig handel bare så vidt har startet, og vil bli mye sterkere i årene som kommer, sier Are Vittersø. 

Krevende for handelen

Priseksperten tror årets Black Friday-handel i større grad enn tidligere år vil påvirke julehandelen, og ber publikum følge ekstra nøye med på prisene i ukene fremover.

– E-handlerne får nå ekstra utfordringer med å få ut en stor andel Black-Friday-varer på kort tid, noe som også kan skape forsinkelser. Det kan også være utfordrende for dem å stille om prisene, for å skape nye tilbud tett oppunder jul. Kravene til å oppgi førpris følges ulikt av mange, så vi som handler må være ekstra på vakt de neste ukene, sier Vittersø.