Du er her

- Kombinerer e-handel og fysisk butikk

Virtual Stores visker ut grensene mellom den fysiske butikken og e-handel. En framtidsrettet løsning som gjør butikken mer attraktiv og kostnadseffektiv fordi du kan kutte så å si alle lagerkostnader samtidig som du øker kundens valgmuligheter.
Av Ove Hansrud / tekstilforum.no
Publisert 02.04.2014 08:33

Svenske Mathias Segelmann, mannen bak Virtual Stores, stoppet svært mange nysgjerrige besøkende da han presenterte sin enkle og geniale handelsløsning på messen Butiksleverantör.

- Virtual Stores er like enkel som den er effektiv, hevder han, mens han demonstrerer løsningen som er utviklet for City Gross. Etter at selskapet hadde kjøpt opp konkurrenten Duka, måtte de organisere lager og butikksortimentet på en annen måte, og valgte den virtuelle løsningen til Segelmann. Foreløpig i en butikk, fra mai i seks til.

    
Den fungerer slik: På en interaktiv skjerm får kunden fram alle varene i sortimentet. Man peker seg fram til varen man ønsker å kjøpe, leser av en QR-kode med sin smarttelefon, der man på forhånd har lastet ned den tilhørende appen. Så bestemmer man om man skal hente varen eller få den levert hjem og ordner betaling. Leveringstid er fra én til tre dager.

- Dette kan brukes av alle typer bransjer. Kunden får tilgang til et nærmest ubegrenset sortiment og butikken slipper lagerkostnader. En vinn-vinn-situasjon for begge parter, sier Segelmann.

Han hevder at løsningen passer for alle typer butikker, med en skjerm ned til 8 tommer for den lille butikken, til 80 tommers skjermer og skjermveggløsninger for storbutikker, kjeder eller sentre.

Godt besøkt messe

Messen Butiksleverantör arrangeres i Kistamessen utenfor Stockholm og samler godt og vel 200 utstillere og en rekke foredragsholdere. E-handelsløsninger og butikkdatasystemer utgjør en stor del av det som tilbys, men også innredning, møbler, emballasje, skilt og displayer, digital signance og sikkerhetsløsninger er med blant det varierte produkt- og tjenestespekteret som kan ses på messen.

Arrangørene Easyfairs var godt fornøyd med publikumstilstrømningen første dag, og hadde tydeligvis truffet godt med inspirerende foredragsholdere som blant andre Stefan Hyttfors, futurist og framtidsforsker som fortalte det man trenger å vite om framtidens teknikk, kunder og handel, Annika R Malmberg, framgangsekspert, foreleser og forfatter, Christer Olsson inspiratør og coach, Björn Lindblad, adm.dir i MIO, Emma Wiklund, Emma S, og Peo Eriksson, Daymaker Sverige, for å nevne noen. Messen fortsetter onsdag.

Nøkkelord