Elkjøps Phonehouse-butikker blir nå kontantfrie. (Foto: Elkjøp Norge)

Kontantfrie Phonehouse-butikker

Stadig færre kunder handler elektronikk med kontanter. Nå velger elektronikkjeden å teste kontantfrie Phonehouse-butikker, og samtidig tilby flere betalingsalternativer.

Publisert

Besøkende hos Elkjøp Phonehouse kan velge å betale med Vipps, Apple Pay, Google Pay, bankkort, gavekort eller Santander finansiering.
Leder for Elkjøp Phonehouse, Espen Bakken, har stor tro på at denne endringen vil være positiv for både kunder og ansatte.

‘Lenge sett en trend‘

– Vi har lenge sett en trend hvor et fåtall kunder velger å handle elektronikk i våre Phonehouse-butikker med kontanter. Per i dag har vi en kontantomsetning på kun seks prosent. Ved å kunne tilby flere betalingsløsninger som Vipps, Apple Pay og Google Pay i butikk, er tiden nå moden for å gjøre en test med kontantfrie butikker, sier Espen Bakken, leder for Elkjøp Phonehouse-kjeden i Norge.
Elkjøp Phonehouse-butikkene er mindre i areal og sortiment, enn Elkjøps andre varehus. Disse er lokalisert på kjøpesentre rundt om i landet og tilbyr telefoner, nettbrett, smartklokker, bærbar lyd og tilbehør tilknyttet disse kategoriene.

Alle andre Elkjøp-butikker, vil fortsatt ta imot kontanter som betaling.

Vil hjelpe kundene i gang

Bakken forsikrer om at alle kunder som er ferske med Vipps som betalingsalternativ, skal få hjelp.
– Vi vil hjelpe kunder som kommer innom oss med å sette opp og komme i gang med Vipps, dersom behovet er der. Og skulle noen av kundene våre ha kontanter som de ønsker handle elektronikk for, kom innom. Vi løser selvfølgelig dette i en overgangsperiode, sier Bakken.

Espen Bakken: – Alle andre Elkjøp-butikker, vil fortsatt ta imot kontanter som betaling. (Foto: Elkjøp Norge) 

Endringen gjelder i alle Elkjøp Phonehouse-butikker, med unntak av Elkjøp Phonehouse Carl Berner.

Vil kutte kostnader

– Å innføre kontantfrie Phonehouse-butikker vil kutte kostnader, samt administrative oppgaver vi har knyttet til håndtering av kontanter. Vi er i en tøff bransje hvor marginpresset er stort, og vi må kontinuerlig se på nye og innovative løsninger for å sikre fremtidig drift, samtidig som vi tar vare på kundene våre, legger han til.

Gode erfaringer fra Sverige

Elgiganten Phonehouse, som er tilsvarende kjede i Sverige, gjorde den samme endringen i januar 2018, og har i dag rundt 80 kontantfrie Phonehouse-butikker.
– Vi har høstet gode erfaringer fra våre kolleger i Sverige, noe som har bidratt til at vi nå også ønsker å innføre kontantfrie Phonehouse-butikker her i Norge. Vi er selvfølgelig spente på hvordan markedet responderer, og som alltid vil vi lytte til kundene våre og ta tilbakemeldinger med videre i prosessen, sier Espen Bakken.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS