Kulør slås sammen med Fargerike

e, som er i sterk vekst, og blir enda større

Publisert
Farge og Tapet er beste bransje i Daymaker og Kjedemagasinets serviceundersøkelse, med en måloppnåelse på 78 prosent. Allerede om noen måneder er sammenslåingsprosessen mellom Kulør og Fargerike et faktum. Kulør, med en måloppnåelse på 85 prosent, blir en del av Fargerike som fikk 65 prosent.

Samler kreftene


Administrerende direktør i Fargerike og Kulør, Linda Frid, kan ikke med bakgrunn i konkrete aktiviteter forklare hvorfor kjedene kommer så ulikt ut i undersøkelsen. Det har ikke vært store forskjeller mellom kjedene i fokus eller tiltak det siste året. Kjedene har hatt samme morselskap og ledelse i 2012, men begge kjedene er medlemsbasert, og det er store lokale forskjeller på flere områder. Kulør kommer på en god andreplass totalt sett, og har en forbedring på 21 prosent sammenlignet med Daymakerindex 2012. Kulør kom dårligst ut i Farge og Tapet-bransjen i fjor, men reiser seg altså igjen i år.

Snitt farge & tapet: 78% Snitt Kulør: 85% Snitt Fargerike: 65%

- Bransjen er liten, og det er et relativt lite marked sammenlignet med for eksempel elektronikk. Kulør og Fargerike har i samråd prioritert å samle kreftene til én, stor kjede for å være rustet til å møte den eksterne konkurransen. Det var ikke riktig å beholde to forholdsvis like kjeder, når begge attpåtil vil ta tilnærmet samme posisjon i sin bransje, sier Frid.

Bransjeglidning og profesjonell drift


Daymakerindex 2013 viser at servicenivået i detaljhandelen har blitt bedre totalt sett, sammenlignet med foregående år. Bransjen Farge og Tapet går også fram. Linda Frid forklarer det delvis med bransjeglidning og nødvendig interaksjon med kundene.

- Vi er i en bransje hvor det er stor interaksjon mellom kunde og selger. Mange av våre produkter er halvfabrikata eller bestillingsvare, og vi må finne fram maling og blande den og så videre. De siste årene har det også vært stor bransjeglidning. Bransjen har distansert seg fra byggevare og har investert mer i servicegrad, mener Frid.

Les hele saken i Kjedemagasinet 1/2013
Powered by Labrador CMS