Du er her

Kundene ønsker lengre kveldsåpent

Kvadrat i Sandnes utvider nå åpningstiden til kl 21.00 på hverdager, det vil si at senteret holder åpent én time ekstra. En kundeundersøkelse viste at utvidet åpningstid er mest effektivt for å styrke senterets posisjon og møte endringene i handlemønster.
Av Odd Henrik Vanebo
Publisert 15.10.2019 09:07

De nye åpningstidene er foliert på fasaden, opplyser senterleder Renate Hjørnevik til Retailmagasinet. Kvadrat er et regionssenter, og den ferske senterlederen mener dét forplikter til å være nytenkende og følge med i tiden. Videre peker hun på at det å være regionssenter og et av de 10 største kjøpesentrene i Norge, betyr at de har muligheten til å gjøre dette grepet. Trenden er at flere av de største kjøpesentrene utvider åpningstidene og Hjørnevik er overbevist om at dette er helt riktig vei å gå:

 Ønsker åpent om kvelden

– Når vi spurte oss om hvordan vi kunne forsterke posisjonen vår og samtidig møte de endringene vi ser i kundenes handelsmønster, var vår klare formening at vi har mest å hente på å utvide åpningstidene om kvelden. Undersøkelser vi har gjort via Epinon Norge viser også at kundene i vårt markedsområde foretrekker utvidet åpningstid på kvelden. Det er derfor her vi mener vi har best potensial for å øke omsetningen totalt sett.

– Vi vet at «tidsklemma» er et tema for mange av våre kunder. Det skal hentes, kjøres, legges, trenes, handles og spises før klokken 20.00. Vi ser også på egne målinger at besøket peaker etter klokken 18 og mot 20.00. Dette indikerer at kundene foretrekker utvidede åpningstider på kvelden, noe også kundemålingene fra Epinion Norge bekrefter. Vi er derfor spent på effekten. En ting vi vet sikkert er at behovet for fleksibilitet og tilgjengelighet er viktig, og vi ønsker å tilpasse oss markedet og kundene våre så godt som mulig. Det er jo dem vi er her for, sier Hjørnevik 

God effekt for Bolia

Bolia er en av butikkene som har gitt tilbakemelding om at den siste timen har hatt en positiv effekt for deres kunder, og melder at de ser på dette som et veldig bra tiltak.

– Det har vært kjempebra og skikkelig trøkk hos oss den siste timen, samtlige dager faktisk. Nå kan endelig barnefamilier kommer inn i butikken, etter leggetid, slik at de får konsentrert seg om en viktig avgjørelse. Så tipp topp og tommel opp fra oss, sier Anette Pettersen som er butikkleder for Bolia på Kvadrat. 

Nå har det gått to uker siden Kvadrat lanserte de nye åpningstidene og begge ukene har vist en positiv omsetningsøkning på henholdsvis 2,42 prosent i uke 40 og hele 11 prosent i høstferien, sammenlignet mot de samme ukene i 2018.


Anette Pettersen i Bolia (Foto: Maren Tjoflåt) 

Dette skyldes nok ikke bare åpningstidene, det har blant annet vært høstferie og et senter proppfullt av kjekke aktiviteter. Men, vi håper selvsagt dette er en varig tendens og at vi fortsetter å se en positiv omsetningsutvikling over tid.

Kvadrat får ikke utvide handelsarealet sitt, noe som gjør det utfordrende å oppnå den samme omsetningsveksten som enkelte andre aktører kan tilegne seg gjennom utvikling og utvidelser.

– Vi må tenke nytt og se på andre virkemidler for å skape vekst. Endring av åpningstider er et av virkemidlene. Utover dette jobber vi strategisk med butikkmiksen og øker andel servering, velvære og opplevelser. Samtidig som vi prøver å ha høyt fokus på service og kjekke aktiviteter på senteret. Det å ta vare på kundene og tilrettelegge for gode opplevelser er riktig og viktig, sier Hjørnevik.

To velværekonsept og BabyCare

Av nye og spennende konsepter som etableres på Kvadrat, kan nevnes Individuel Geneve og BabyCare. Individuel Geneve er et ledende kosmetikk- og skjønnhetskonsept fra Sveits som senterlederen mener vil styrke Kvadrat ytterligere på velvære. BabyCare er en landsdekkende kjede med lang erfaring innenfor babyutstyr og barnevogner. Begge konseptene etableres for første gang her i regionen.

– Vi har flere nye spennende konsepter på vei inn. Det jeg kan si noe om på nåværende tidspunkt er at BabyCare og Individuel Genève etableres på Kvadrat og at begge konseptene åpner før jul. BabyCare åpner i midten av November. Individuel Geneve åpner allerede 24. Oktober. Samtidig som Individuel etableres flytter Makeup Art og BeWell inn i nye og oppgraderte lokaler vis-à-vis Individuel Genève. Camilla Fugelli er driveren bak begge de to velværekonseptene og hun gleder seg til åpning.

– Etter 11 års drift av skjønnskonsesptet Makeup Art og helsekonseptet BeWell flyttes disse konseptene til en enda bedre og mer sentral beliggenhet på Kvadrat, samtidig som vi åpner Individuel, det ser vi fram til, sier Camilla.

Til sammen utgjør disse to velværekonseptene et av de største tilbudene inne helse og skjønnhet på landsbasis. Det vil være en innovativ profil og innholdet en etablerer og tar med seg er fremtidsrettet.

 – Etter 20 års bransje erfaring er det utrolig gøy å kunne etablere disse to konseptene i et av Norges største kjøpesenter. Tjenestene vi tilbyr fokuserer på resultatbaserte behandlinger, i tillegg til å tilby produkter som enten ikke finnes i netthandelen eller som har samme prisene som på nett. Tjenestene i disse salongene vil utfylle hverandre, og vi vil kunne tilby en løsning på alle behov innen hudforbedring, sier Camilla Fugelli. Individuel, som har fokus på å kartlegge kundens behov og skreddersy behandlinger individuelt, har apparater og produkter som de selv har utviklet basert på mange års erfaring i bransjen. Det er virkningsfulle behandlinger hvor en umiddelbart skal se resultatene. De er også store innen figurforming av kropp gjennom teknologisk utstyr og ultralyd. Mange av bransjens tidligere tjenester har «flyttet» inn i hjemmene til folk flest, hvor de gjør mye av den daglige pleien og forebyggingen av hudhelsen selv. Derfor må vi som tilbyr terapeuter avansere behandlingene med både resultat, produkter og utstyr.  Vi gleder oss virkelig til å tilby disse tjenestene til markedet i Rogaland, sier Camilla Fugelli.


Camilla Fugelli 

Høyt aktivitetsnivå

Ellers melder senterleder om generelt stor aktivitet på senteret. Nikita har utvidet salongen, Din Sko utvider og etablerer Nilson Shoes og Rituals hadde nyåpning i større lokaler i September. I forbindelse med at vi etablerer BabyCare har vi også fått på plass en ny og flott ammekrok som har blitt svært godt mottatt av alle de nybakte mødrene som besøker senteret.

 – Vi er med andre ord i kontinuerlig utvikling og det er full rulle fremover. Det er en av mange grunner til at jeg trives så godt! Varehandelen er på ingen måte bare en dyster fortelling om laber omsetning og konkurser. Vi ser optimistisk på fremtidens varehandel og tror at med riktig omstilling så vil vi se en positiv utvikling fremover, smiler en entusiastisk senterleder.

Hjørnevik overtok som ny senterleder 1. august og hun beskriver jobben som svært givende.

– Den første tiden har vært hektisk, variert og utrolig givende. Vi er et godt team på Kvadrat og det jobber nært 1500 kjekke mennesker her på senteret, det er vanskelig å ikke la seg begeistre. Dette er fortsatt drømmejobben, sier Renate Hjørnevik.

Hjørnevik kan også glede seg over omsetningsutviklingen: Ukene 40 og 41 var +3,9 % og +8 % sammenlignet med de samme uker i 2018.

Nøkkelord