Du er her

- Kvalitet og service forutsetter engasjerte ansatte

Anton Sport skal bli best i Europa gjennom tydelige oppgaver og klare meldinger til sine ansatte.
Av Kjedemagasinet
Publisert 26.08.2013 11:29

Sportskjeden, som i dag består av 15 butikker i Oslo og Akershus, har opplevd at det å fokusere over tid på klare arbeidsoppgaver gjør at de ansatte presterer mer og bedre, at kundene blir mer fornøyd og at omsetning og resultat løfter seg.

- Hvert møte er avgjørende

Anton Sport har satt seg høye mål, og slagordet «Best på sport i Europa» krever innsats på alle plan i kjeden. Derfor er det viktig med tett oppfølging av de ansatte, å bygge god kjennskap til kundenes handlemønster og deretter møte dette med kvalitetsvarer og god service. Slaget står i butikken, og hvert møte med kunden er avgjørende. Derfor er det viktig å ha laserfokus på oppgavene og sørge for at kunden ikke bare kjøper noe, men får med seg riktig produkt. Morten Borgersen (bildet), daglig leder i Anton Sport, tok i bruk Maze i august 2012, og har siden den gang gjennomgått en implementeringsfase. I dag benytter 120 medarbeidere og ledere dette styringsverktøyet. Gjennom metodene og systemene i Maze har Anton Sport konvertert 17.6 prosent flere besøkende til kunder i siste kvartal 2012 enn i samme periode i 2011

Basert på beste praksis

Jon Ivar Johansen, som er utviklingsansvarlig hos Maze, mener nøkkelen og det store potensialet ligger i å gjøre de nest beste best. Dette gjøres i en prosess hvor fokus er rettet mot adferd basert på beste praksis. Å få mennesker til å bryte ut av sin komfortsone er krevende, og handler ofte om å finne god balanse mellom stress og selvkontroll. Får man til dette, vil resultatet ofte bli en dominoeffekt blant kolleger som er i samme situasjon. Skal man få effekt er det viktig med oppfølging i form av hyppige og minst daglige tilbakemeldinger.

Nøkkelord