Du er her

Kvinnenes topp ti merkevarer

Hvilke merkevarer har norske kvinner best inntrykk av? YouGov har lansert nå kvinnenes rangering over merkevarer i 2016.
Av Nils Vanebo
Publisert 15.03.2017 09:27

Listen domineres av dagligvarer og interiør. Norske kvinner er glade for å gjøre en god handel. Norges største markedsplass, FINN.no er den merkevaren som Kari Nordmann i størst grad får stjerner i øynene av. Merkevare med det beste generelle inntrykk blant norske kvinner

Kvinnenes topp ti innenfor merkevarer:

1 Finn.no 56,5
2 Rema1000 55,6
3 Ikea 55,5
4 Obs Bygg 53,5
5 Kiwi 53,5
6 Tine 51,3
7 Freia 49,9
8 Clas Ohlson 49,5
9 Meny 46,2
10 SAS 46,0

Man kommer frem til scoren ved å spørre respondentene, hvilke merkevarer de har et generelt positivt inntrykk av og hvilke de har et generelt negativt inntrykk av. Nettoscore regnes ut fra positivt inntrykk minus negativt inntrykk i perioden februar 2016 til januar 2017.

Rema 1000 som i mange år har ligget høyt på YouGov BrandIndex’ liste over merkevarer som har fått mest positiv oppmerksomhet i Norge, ligger på andreplass, tett fulgt av IKEA.

Mer overraskende er det at byggevaregiganten Obs Bygg kommer høyt opp på listen. Likeledes er det interessant å se at Clas Ohlsson også er å finne på topp 10. Norske kvinner står ikke tilbake for menn når det gjelder oppussing. Obs Bygg scorer klart høyere blant kvinner enn blant menn. IKEA er ikke engang inne på menns topp 10-liste, hvor vi for øvrig finner Clas Ohlson på toppen.

Nøkkelord