Du er her

Lavpris vinner over utvalg 

De senere år har lavpriskjedene i dagligvare tatt stadig større markedsandeler på bekostning av super- og hypermarkedene.
Av Odd Henrik Vanebo
Publisert 03.05.2017 11:31

Ifølge Aftenposten viser tall fra analysebyrået Nielsen at lavpriskjedene har økt omsetningen med 20 prosent siden 2005. 

Samtidig har omsetningen til supermarkedene og hypermarkedene falt med nær 12 prosentpoeng, mens nærbutikkenes omsetning er halvert.

– Lavpris vokser fremdeles på bekostning av supermarkedene. Fortsetter de i denne veksttakten, vil lavpris nå 80 prosent i løpet av fem–seks år, kommenterer dagligvareekspert Arne Reiler i Reiler Consulting.

Han er bekymret på vegne av forbrukerne: – Uten supermarkedene til å utfordre lavpriskjedene, vil det bli et kjedeligere mattilbud i Norge.

(Kilde: Aftenposten)