Lavpriskjedene tar hele veksten
Lavpriskjedene står nå for 68,1 prosent av omsetningen i dagligvaremarkedet totalt, og de forsterker sin posisjon både på bekostning av nærbutikker (6,5 prosent) og bredsortimentsbutikker (25,4 prosent).
Av lavpriskjedene er det Coop Extra som tar den største andelen med 0,5 prosent, tett fulgt av REMA 1000 og KIWI, begge med 0,4 prosent.
Beste kvartal i år
Verdiveksten i dagligvaremarkedet etter tredje kvartal er på +2,3 prosent eller 2,9 mrd. NOK (eks. MVA). Målt mot tilsvarende perioder i fjor er 3. kvartal det beste kvartalet så langt i år. 3. kvartal står for 42 prosent av den totale verdiveksten hittil i år og vokser med 2,9 prosent mot samme periode i fjor.
Tallene for organisk vekst viser hittil i år en vekst for totalmarkedet på 1,4 prosent.
Utvikling antall butikker
Både nærbutikker og bredsortiment har nedgang i antall butikker, noe som kan forklare deres nedgang i andeler. Målt mot tilsvarende periode i fjor (YTD per uke 39) har den totale
butikkmassen økt med 8 butikker og lavpris har så langt en tilvekst på 33 butikker. Flere av lavprisbutikkene tilkommer fra omprofilering av andre formater.
Endring i butikkmassen fordelte seg slik per segment:
1. Lavpris: +33 butikker
2. Nærbutikk: -22 butikker
3. Supermarked: -3 butikker
EMV øker
Kjedenes egne merkevarer står for 39 prosent av verdiveksten hittil i år og har nå en andel på 16,7 prosent av totalmarkedet. Kjedenes egne merkevarer har økt sin andel med 0,6 prosentpoeng mot tilsvarende periode i fjor.
Kilde: Nielsen kvartalsrapport DVH basert på totalomsetning av food og nonfood. Hittil i år (YTD), periodeslutt uke 39/2018.