ALDRI FØR: Aldri før har Opinion målt en lengre periode med negativ tillit enn nå.

Lengste periode med negativ tillit

Forbrukertillitsindeksen (CCI) er negativ for niende måned på rad og faller for tredje måned på rad, til minus 6,3 poeng i juni, det laveste nivået siden september 2008.

Publisert

Det viser den siste målingen til Opinion. Opinion har ikke målt en lengre periode med negativ forbrukertillit enn den vi er inne i nå. Selv ikke under finanskrisen i 2008 ble det målt en så lang sammenhengende periode med svake forventninger. CCI er betydelig svakere enn for ett år siden.

– I takt med kriseoverskriftene i media, vedvarende oppmerksomhet om fallet i oljeprisen og prognoser som peker i retning av økende arbeidsledighet, er forbrukertilliten blitt svekket utover vinteren og våren 2015. Tallene indikerer en økende grad av usikkerhet og pessimisme hos forbrukerne, spesielt når det gjelder troen på landets økonomi neste 12 måneder og arbeidsmarkedet det kommende året, sier Henrik Høidahl, seniorrådgiver i Opinion.

I motsetning til troen på landets økonomi, der betydelig flere tror at den økonomiske situasjonen vil være dårligere enn bedre om 12 måneder, er det fortsatt flere optimister enn pessimister når det spørres om troen på egen økonomi om 12 måneder. 

– Sterk lønnsvekst de siste årene, gode muligheter for sparing og lav boliglånsrente bidrar til en høyere økonomisk tillit på egne vegne enn på vegne av nasjonaløkonomien, sier Henrik Høidahl.

Men forbrukerne har i økende grad gitt uttrykk for lavere tillit også til egen økonomi kommende 12 måneder. 

– Det ser imidlertid ikke ut til å ha slått ut på kjøpsplanene ennå, siden utslagene til kjøpsindeksen – forventningene til kjøp av større forbruksgoder, bil og bolig – har vært små i perioden da forbrukertilliten har falt markant, sier Henrik Høidahl i Opinion.

CCI er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og deres muligheter til å spare de kommende 12 månedene.

 

Powered by Labrador CMS