Du er her

Leverer miljøvennlig innpakning og emballasje

Miljø, pris og design er de viktigste kriteriene når handelsaktører bestiller innpakning og emballasje.
Av Nils Vanebo
Publisert 09.05.2018 13:30

Serviteur leverer innpakning og emballasje, og faghandelen er hovedmålgruppen. De omsetter årlig for ca. 100 millioner kroner og har filialer i Sverige og Danmark. Selskapet ble etablert i Oslo 1958 og feirer altså jubileum i år. Hovedkontoret ligger på Risløkka i Oslo, mens lageret ligger på Bjørkelangen.

De har sin egen blogg hvor de skriver om innpakning og emballasje, med særlig fokus på miljøvennlig innpakning, merkevarebygging og design.

Serviteurs har et bredt produktsortiment som grovt kan deles i tre kategorier:

1. Poser, av både plast, papir, bomull mm.

2. Innpakningsartikler som gavepapir, gaveesker og bånd

3. Blomsterinnpakning og binderiartikler

– Vi kan skaffe alt og levere en pakke av emballasjeprodukter, sier daglig leder Tønnes Elefsen til Retailmagasinet. – I Serviteur har vi fokus på å finne emballasjeløsningene som kan løfte og fremheve merkevaren til kundene våre, fortsetter han.

Han bekrefter at konkurransen er tøff og at marginene presses: – Butikkene er blitt mer opptatt av prisene enn før. På plast har prisene falt, mens råvarekostnadene på papir har steget.

Fremheve profilen

Serviteur er opptatt av kvalitet i alle ledd, og legger vekt på kun å benytte seg av de beste leverandørene. De mener at poser og innpakning er viktig for kundens oppfatning av bedriften. Emballasje med eget trykk underbygger og styrker profilen og skaper et positivt helhetsinntrykk hos kundene. Produktsjef Marthe Nielsen poengterer at emballasjen skal fremheve bedriftens profil og verdier, og skape et positivt helhetsinntrykk. – Design er viktig. Vår designavdeling har lang erfaring med design av grafiske profiler og profilprodukter, sier hun. – Flere av produktene, deriblant noen av våre mest populære gavepapir, er designet her på huset.

Svensk papir med miljøprofil

Et av satsningsområdene for Serviteur er gavepapir fra et svensk papirbruk, laget av overskuddsmateriale fra trelastindustrien. Endene av tømmerstokkene blir til papir, med ekstra lange fibre. For hvert tre som blir til papir, plantes et nytt. Altså i høyeste grad sirkulær økonomi i praksis. En så positiv miljø-story setter Serviteurs kunder pris på.

– Ja, de er virkelig positive til dette, sier Nielsen, – de kjøper samme papir igjen og igjen. Prismessig ligger disse papirene på samme nivå som standard kraftpapir. – Det er viktig at det ikke skal koste mer å være miljøvennlig, sier Elefsen. Og miljøaspektet og de 15 designalternativene har gjort disse gavepapirene svært populære. Nielsen påpeker at de også har annen miljøvennlig innpakning som for eksempel kompostérbare gavebånd.

Lanserer miljøvennlig plastpose

Serviteur har egen plastposefabrikk i Bygland, og er med den en av bare to leverandører med produksjon her til lands. Her snakker vi altså om kortreiste poser, noe som bidrar til å spare miljøet.

Serviteur lanserer i disse dager poser av gjenbruksplast med trykk som inneholder 90 prosent gjenvunnet plast. Bare 10 prosent av plasten er ny, noe som må til for å sikre kvaliteten. I neste omgang ser Elefsen for seg at disse 10 prosentene erstattes med fossilfri plast, og da må man kunne si å ha en bærekraftig plastpose. – Vi er opptatt av miljøriktig emballasje, og forsøker hele tiden å hjelpe kundene til å velge de produktene som gir minst belastning på miljøet, sier Elefsen.

Posen blir gråhvit og noe grovere i konsistensen enn poser av ren, ny plast. På en pose med heldekkende trykk kan man på nært hold se små hvite prikker i overflaten. I bruk oppfører posen seg som en helt vanlig plastpose.

Posen er så ny at det er for tidlig å si noe om responsen fra butikkjedene og forbrukerne, men det er all grunn til å tro at folk vil sette pris på miljøaspektet og vil være villig til å bruke slike poser. Da føler de at de bidrar til miljøet. Holdningen er endret de siste årene, og vi tror at poser av gjenbruksplast vil være standarden om kort tid.

Plastposer ikke miljøfiendtlig

Plast på strender og i magen på døde fugler og hvaler har dominert i mediebildet. – Dette må vi selvsagt ta på største alvor, men heldigvis ser folk helheten. De ser ikke på plast bare som et problem. Nøkkelen ligger i å gjenvinne brukt plast, sier Elefsen.


Serviteur har nå lansert plastposer basert på gjenbruksplast, laget på egen fabrikk i Bygland.

En dansk undersøkelse viste at en papirpose må brukes 40-50 ganger før den blir mer miljøvennlig enn en plastpose. I volum er en papirpose 4-5 ganger større enn en plastpose. Når det gjelder plastemballasje, er vi nordmenn flinke til å samle den inn etter bruk. Ifølge Grønt Punkt går 99% av all plastemballasje til enten gjenvinning eller energiutnytting: 60,1 prosent går til energi, og 38,9 prosent til materialgjenvinning.

Selv om det er konsensus om at plastposer ikke utgjør noe stort miljøproblem i Norge, er Norge gjennom EØS-avtalen forpliktet til å oppfylle EUs krav om å redusere bruken av plastposer. EU krever at landene enten jobber mot et fastsatt reduksjonsmål, eller at det tas betalt for plastposer. Grunnet plastposens viktige rolle i avfallshåndteringen, har man i Norge valgt å fokusere på å ta betalt for posene. Det er vi vant til da de fleste store butikkjedene allerede tar betalt for sine poser. Fra og med 1. januar 2019 blir det lovpålagt å ta betalt for plastposene.

Handelens Miljøfond

I Norge ble løsningen å opprette Handelens Miljøfond, som snart skal begynne å samle inn vederlag for plastposer. Midlene skal brukes til å støtte tiltak som reduserer plastposeforbruket, reduserer plastforsøpling og bidrar til økt ressursutnyttelse av plast, blant annet gjennom gjenvinning. Handelens Miljøfond vil organiseres som en åpen forening som butikker og kjeder som selger plastposer til forbrukere kan melde seg inn i, og kontingenten vil være 50 øre pr pose. Utover dette bestemmer butikkene selv hvor mye de vil ta for plastposene.

– Vi i Serviteur synes dette er et godt tiltak, og vil anbefale alle våre kunder å delta i ordningen, avslutter Tønnes Elefsen. – Hvis kundene i tillegg er med på å sette fokus på gjenbruk og sirkulær økonomi ved å satse på poser av gjenbruksplast, har vi tatt et stort steg i riktig retning.