Domino’s er ledende på å bruke teknologi for å sørge for at mer enn en milliard pizzaer hvert år kommer hjem til kundene. (Foto: Ford)

Leverer pizzaen med selvkjørende bil

Flere Domino’s-kunder i Michigan i USA får de neste ukene levert pizza fra en selvkjørende Ford Fusion Hybrid.

Publisert

Sammen med pizzakjeden Domino’s Pizza starter Ford Motor Company et forskningsprosjekt for å finne ut hvilken rolle selvkjørende biler kan spille i utlevering av mat.

De selvkjørende bilene skal levere pizza i byen Ann Arbor i den amerikanske delstaten Michigan.

– Det viktigste i første omgang er å lære mer om de siste 15 meterne av leveringsfasen. Hvordan reagerer kundene når de må hente maten i en selvkjørende bil utenfor huset, i stedet for å få pizzaen på døren, sier ansvarlig for selvkjørende biler og elektrifisering i Ford Motor Company, Sherif Marakby i en pressemelding.

Økt etterspørsel etter leveringsalternativer

Marakby mener at det er viktig å forstå hvordan automatisering vil endre kundeopplevelsen. Denne forståelsen er viktig for Fords videre satsing på selvkjørende biler.

– For å få denne kunnskapen vil vi også fremover inngå partnerskap med selskaper som er spesialister på frakt av både mennesker og varer. Spesielt i byene er folks preferanser i ferd med å endre seg. Mange foretrekker å dele transport, fremfor å eie. Stadig flere kjøper også mat på nett. Det øker etterspørselen etter leveringsalternativer, sier Marakby.

Hjemlevering av mat for 300 milliarder dollar

Ifølge fersk statistikk vil det globale markedet for hjemlevering av mat bare i løpet av de neste fem årene øke fra dagens 13 milliarder dollar til hele 39 milliarder dollar (mer enn 300 milliarder norske kroner).

– Vi tror at bruken av selvkjørende teknologi kan spille en viktig rolle for å øke veksten i markedet for hjemkjøring av mat. Domino’s er ledende på å bruke teknologi for å sørge for at mer enn en milliard pizzaer hvert år kommer hjem til kundene. Dette er en perfekt partner for å finne ut hvordan denne teknologien kan anvendes og tilpasses brukernes forventninger, sier Marakby.

– Teknologien må gjøre folks liv bedre

I forskningsprosjektet skal det observeres hvordan kundene reagerer og handler når en selvkjørende bil kommer med pizzaen de har bestilt. Vil de være villig til å gå ut til bilen som står på siden av veien, eller forventer de at bilen skal komme inn på gårdsplassen? Dette, og en rekke andre små og store faktorer skal undersøkelse for å komme frem til hva som må gjøres for at kunden skal sitte igjen med en god kundeopplevelse.

– Å skape en fremtid med selvkjørende biler krever langt mer enn bare å ha teknologien på plass. Vi må hele tiden ha fokus på kundeopplevelsen så teknologien kan gjøre folks liv bedre, sier ansvarlig for selvkjørende biler og elektrifisering i Ford Motor Company, Sherif Marakby.

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS