Du er her

Lite oppmuntrende besøkstall

High street-retailerne i UK opplevde I februar det største besølsfallet måned-for-måned på 13 år i februar, samtidig med en tilsvarende nedgang i hele detaljhandelen.
Av Odd Henrik Vanebo
Publisert 09.03.2017 14:32

Nye tall fra Ipsos Retail Performance’s Retail Traffic Index (RTI) viser at antall kundebesøk (‘footfall’) falt med 12,5 prosent i februar sammenlignet med måneden før, og 6,5 prosent sammenlignet med 2016.

Falt i alle regioner

‘Footfall’ falt i alle regioner over hele Storbritannia for første gang siden september, med nord hardest rammet år på år med et fall på 8,9 prosent, mens sør-øst og London opplevde det verste fallet måned-on-måned med en nedgang på16,2 prosent.

– For det som ofte regnes som den mest deprimerende måneden i året, vil disse ‘footfall’-tallene gjør svært lite for å løfte optimismen blant reatilerne, uttaler Ipos retail performance director Dr. Tim Denison til Retail Gazette.

– Gjennom 2016 ble økonomien styrket av det private forbruket. Spørsmålet på alle retailers lepper er hvor lenge dette skal forbli BNPs bærebjelke.

– Økende inflasjon drevet av høyere matvare- og energipriser sammen med statisk lønnsvekst, vil på et gitt tidspunkt uten tvil ramme detaljhandel og ‘footfall’.

– Det er sannsynlig at smitteeffekten av denne bremseeffekten i økonomien vil finne veien til butikkene kassaappart bare rent forbigående for så å manifestere seg i andre halvdel av 2017.

Spår tøffere tider fremover

Dette kommer etter nyhetene at detaljomsetningen totalt falt for første gang på seks år. British Retail Consortiums konsernsjef Helen Dickinson prognostiserer tøffere tider fremover.

– Virkningen av inflasjon på privat forbruk vil legge ytterligere intensitet til et allerede sterkt konkurransepreget miljø der evnen til å tilpasse seg og skape noe nytt vil være nøkkelen til overlevelse, uttaler hun.

(Kilde: retailgazette.co.uk)