Lojalitet begge veier

LEDER: Vi tror tanken om merverdi til brukerne er riktig vei å gå for å ta i bruk ny teknologi i markedsføringsøyemed og salgsfremmende arbeid.

Publisert

Narvesen har det siste året høstet mye skryt for sin app og kan vise til stor interesse både fra kunder og kjøpmennene i kjedens butikker.

I hovedsak forklarer markedssjef Stian Sølvberg Breivik suksessen på to måter. For det første: De vil ikke pushe rein reklame gjennom appen, men har en tanke om at kunden selv skal tjene noe på å bruke appen og derfor blant annet sender ut rettede tilbud i stedet for reklame. For det andre: Engasjerte kjøpmenn som har forstått at appen kan være med på å gi økt salg og «selger den inn» til kundene.

Vi tror tanken om merverdi til brukerne er riktig vei å gå for å ta i bruk ny teknologi i markedsføringsøyemed og salgsfremmende arbeid. Hvis man som kunde føler man blir tatt på alvor, at man får noe igjen for stadig å vende tilbake til en butikk, så skaper det lojalitet. Da trenger ikke engang den prisbevisste nordmann å gå fra butikk til butikk for å jakte det billigste alternativet til enhver tid. Det sverger til det trygge og vante, fordi man får noe tilbake.

Hvor mange er ikke nærmest stamkunder hos en bensinstasjon eller dagligvarebutikk? Statoil har kapret mange kunder med sin kaffeavtale. Når det viste seg at kundene ikke var fornøyd med den nye koppen, hadde Statoil krisemøte med produsenten. Vi snakker altså om en kaffekopp, men lojaliteten fra kundene er så viktig for Statoil at de la inn store ressurser på brannslokking.

Mange barnefamilier har valgt Kiwi som sin faste dagligvarebutikk. Det henger nok sammen med bleieavtalen. For selv om ikke Kiwi er billigst på alle matvarer, så følger nok barnefamilier at de blir tatt på alvor hos Kiwi fordi de får hver fjerde bleiepakke gratis.

Den enkleste måten å få lojale kunder på, er å være lojal mot kunden.

Denne lederen sto på trykk i Kjedemagasinet nr. 2, 2014

Powered by Labrador CMS