Lokale investorer kjøper City Shopping

Fire lokale investorer kjøper City Shopping i Tønsberg og har startet en ekstrem forvandling av senteret.

Publisert
De fire investorene Kristian Lundkvist, Pål Egeland, Tore Hopen og Fredrik Røed har med lik eierandel overtatt kjøpesenteret City Shopping, Olafsen-gården og tilliggende parkeringstomt gjennom sine respektive selskaper Middelborg AS, Crowded Properties AS, Vestcorp AS og AS Partner. Selger er Appelsinhaugen AS eiet av Ivar Opsahl.

Mulighet til å utvikle Tønsberg by


- Tønsberg har en god posisjon som handelsby og står foran en viktig prosess med utvikling av sentrumsplan. Vi har stor tro på fortetting av sentrum og de urbane kvaliteter Tønsberg sentrum kan tilby. Eiendommene og senteret har en god beliggenhet, og spiller en viktig rolle med å binde bryggeområdet og bysentrum sammen. Kjøp av eiendommene gir oss anledning til å bidra med å fornye nedre bydel, samt skape et interessant handelshus med spennende forretninger og opplevelser, sier medeier Pål Egeland.

Umiddelbar fornyelse


Nåværende byggeprosjekt, ledighet og leietakersituasjon har ikke vært optimal. Man tar derfor umiddelbart grep for å bedre forvaltningen av eiendommen og sikre ferdigstillelsen av prosjektet. Pål Egeland har via sitt selskap Folksom AS fått ansvaret for forvaltningen av senteret, og leder en snuoperasjon for å sikre verdier og skape et helt nytt produkt. Flere leiekontrakter er reforhandlet, og nytt konsept, navn, layout og byggebeskrivelse er utformet. Nå er nullpunkt oppnådd og det bygges for fullt etter de nye eiernes planer. Det nye senterkonseptet vil være et fullsortiments handelshus over tre etasjer, hvor man skal få alt man trenger i det daglige. En kombinasjon av etablerte, nyutviklede og unike konsepter innen mote, sko, vesker, accessoirer, fritid og sport skal skape en fristende og spennende markedsplass. Delikatesse, cafeer og serveringssteder vil forsterke byopplevelsen og tydeliggjøre åpenheten mot gatelivet utenfor. Jakten på leietakere har allerede startet. Handelshuset skal fylles med 30 butikker, og halvparten gjenstår.

- Vi har mange interessenter og har flere pågående dialoger. Vi leter imidlertid bevisst etter spesialbutikker som tilfører noe nytt til Tønsberg. Det krever litt mer av oss, men forhåpentligvis blir attraksjonen større når vi nyåpner allerede til høsten, sier Pål Egeland.

Nytt navn


Huset vil dessuten ikke lenger hete City Shopping.

- Det er kanskje subjektivt, men vi mener at et navn skal forsterke og underbygge lokal identitet, påpeker Egeland.

- Vi ønsker å skape et helt nytt uttrykk og en ny opplevelse av bykvartalet gjennom redefinering av denne bygningsmassen. Da er et nytt navn, som symboliserer det vi ønsker skal kjennetegne kvartalet, viktig. Nytt navn lanseres i slutten av mai. Det vil være sterkt knyttet til Tønsbergs identitet og er et symbol på kjøpmannskapet og skaperkraften huset skal symbolisere i fremtiden, sier Pål Egeland.

Selskapene vil også skifte navn, og vil organiseres som et utviklingsselskap med en langsiktig plan om videreutvikling av eiendommene og kvartalet med fokus på boliger og handel i 1. etasje. Vi har startet reguleringsarbeid, utredning av alternativer og vil fremover ta en aktiv rolle for å skape en boligfortetting i sentrum, sier medeier og styreleder Tore Hopen.
Powered by Labrador CMS