Kjerstin Tollefsrød og Kirsti K. Berg har begge rollen som daglig leder, henholdsvis for Ludens Reklame og Ludens Retail.

Ludens styrker seg mot retail

Fullservicebyrået Ludens har startet et eget selskap for retail, som brenner for helhetlig merkevarekommunikasjon og gode kundeopplevelser.

Publisert

Ludens har 27 medarbeidere og tror på «360-leveranser», å kombinere fagfeltene kreativitet, teknologi og kommunikasjon for å gi kundene de beste løsningene. Nå styrker de sin satsing mot retailbransjen gjennom Ludens Retail.

– Vi er med kundene hele veien, fra kommunikasjonsstrategi til skreddersydde budskap i alle kanaler. Det være seg konseptutvikling, butikkopplevelser, nettsider, redaktørtjenester eller SEO-aktiviteter, forteller Kirsti K. Berg som er daglig leder for Ludens Retail.

Hun beskriver selskapet som store nok til å håndtere betydelige annonsører, men små nok til å ivareta enhver kunde. ELON, Interflora, Baderingen og ELKO er blant aktørene på kundelista.

Sluttkunden må bestemme

I en verden hvor digital utvikling skjer kontinuerlig, er det ifølge Berg viktigere enn noensinne å ha fokus på kundenes behov, da det er de som driver veksten og bedriften fremover.

– Ingen kunder er like! La riktig målgruppe møte produktet ditt på riktig sted. Hvor finner de informasjon? Hvordan oppsøker de den? Hva ønsker de å vite mer om, og hvordan går de frem? Skal du som bedrift henge med i denne utviklingen, må du favne om hele kundereisen, både før, under og etter kjøpet.

Synlighet og tilgjengelighet i flere kanaler er avgjørende, mener Berg.

– Ved å skape relevant innhold i flere kanaler, vil du få økt synlighet, styrke merkevaren din og få en bedre relasjon med kundene dine.

Nye kjøpsmønstre

For gode kundeforhold må man ha. Og kundenes forventninger forandrer seg i takt med den digitale utviklingen.

Ludens har bygget egen innholdsavdeling.

– Gjennom å utvide “åpningstidene” dine digitalt, vil flere finne inngangen til din bedrift. Det handler rett og slett om å åpne dører for de som ikke har funnet deg før, sier Berg.

Likevel er man bare et lite klikk unna å miste en kunde.

– Om en nettside ikke fungerer optimalt, eller om kunden ikke får handle på egne premisser, er det stor sannsynlighet for flukt, forklarer Ludens Retail-sjefen.

Hun mener kontinuerlig tilpasning til kundenes nye kjøpsmønstre og deres søken etter gode brukeropplevelser, er det viktigste hensynet å ta for å overleve som bedrift i dag.

– Smarte nettsider, velfungerende nettbutikker og gode kundeklubber er avgjørende i dagens konkurransebilde. Vi vi hva som gjør deg mer attraktiv for kundene, og hvordan du øker medlemsinteressen, sier Ludens Retail-sjefen engasjert.

Sterkt engasjement for fagkjeder

Etter å ha samarbeidet tett med en rekke fagkjeder gjennom mange år, spottet Ludens et behov i markedet for et rendyrket retail-selskap. Derav Ludens Retail.

– Kjedene setter pris på at vi som konsulenter har lang retailerfaring, fra den operative hverdagen. Sammen kan vi skape mer oppmerksomhet og økt synlighet, trafikk og omsetning, sier Berg, som allerede kan skilte med gode resultater for Ludens Retail.

– Ved årsskiftet sørget vi for rebranding fra Euronics til ELON i hele Norge, på bare én måned. Alle gamle spor måtte fjernes, og alt nytt implementeres. Med relativt små budsjetter måtte vi få mest mulig ut av hver eneste krone. Vi jobbet strategisk lokalt, skaffet viktige presseoppslag, og gikk bredt ut på både TV, radio og digitalt. Etter kampanjen hadde hele 40% fått med seg navnebyttet på landsbasis, og 21% visste at navnet var ELON. Samtidig hadde kjeden omsetningsøkning i januar. Helt fantastiske tall!

Ludens’ reklameavdeling har syv medarbeidere som jobber med alt innen tradisjonell reklame, fra DM’er og radiospotter, til film og banner-annonser.

– Som kjede må du sikre at merkevaren din ivaretas, også digitalt. Mange byråer er mer opptatt av å skaffe klikk, enn å ivareta kundens merkevare. Alt Ludens gjør er tuftet på merkevare, vi jobber helhetlig innen alle fagfelt, sier Berg.

Egne utviklere

Å ha utviklerne in-house er nødvendig for å få nok dedikasjon og trøkk, mener Ludens.

Siden 2013 har Ludens satset digitalt, og det satses nå stort på software. Selskapet utvikler i disse dager et eget CRM-system tilrettelagt for kampanjeovervåkning, nyhetsbrev og kundeklubb.

– Egne kundedata er fremtidens gull, hvis du bruker dem riktig. Og det beste av alt er at ingen konkurrenter kan ta dem fra deg, sier Kirsti K. Berg.

Kjerstin Tollefsrød , som er daglig leder i Ludens, stemmer i.
– Vi er overbevist om at personlig og relevant en-til-en-kommunikasjon mot sluttkunden, er riktig vei å gå. For å hjelpe våre kunder å møte dette behovet, har vi valgt å utvikle egne systemer, som er mer fleksible enn det som finnes på markedet fra før.

Ludens har intet mindre enn fem in-house utviklere på sitt kontor i Oslo, noe som er et sjeldent syn i norsk byrå-sammenheng.

– Det var uaktuelt å outsource software-utviklingen. Å ha utviklerne in-house er nødvendig for å få nok dedikasjon og trøkk. Samtidig beholder vi kompetansen internt, forklarer Tollefsrød.

Selskapet har imponerende nok mottatt betydelig støtte fra Innovasjon Norge for sin nyskapende utvikling.

– Slik støtte henger høyt. Det er en tillitserklæring som vi naturligvis er stolte av, sier Tollefsrød.

I anbudskonkurranser stiller nå Ludens mot store IT-selskaper, og hevder seg allerede på ulike felt. Akkurat som Ludens Retail. De to sjefene er skjønt enige om en ting:

– Vi trives i rollen som underdog.

(Alle fotos: Ludens)

Hun bygger Ludens Retail

Kirsti K. Berg er kaptein på Ludens Retail-skuta. Hun har 17 års erfaring som markedsdirektør i Euronics Norge og ti år som medlem i Euronics International Marketing Management Team. Ved siden av å være firebarnsmor har hennes engasjement og interesse for markedsføring ofte ført henne tilbake til skolebenken.

Berg har master i merkevareledelse fra Norges Handelshøyskole, i tillegg til en rekke fag og seminarer i regi av BI og ANFO.

Hun har jobbet med alt fra butikkonsept, nettbutikk, kundeklubb, intranett og tradisjonelle og digitale kanaler. Gjennom tett dialog med butikker, produktleverandører, reklame- og mediebyråer har hun fått innsikt i muligheter og utfordringer små og store kjeder opplever. Spesielt når det gjelder mindre kjeder, med små budsjetter hvor det er helt avgjørende å få effekt fra hver eneste krone.

Berg har blitt en ettertraktet foredragsholder, og har så langt i år gledet retail-publikummet på «Refresh Retail» i København og «Di Retail» i Stockholm.

Powered by Labrador CMS