- Butikken må være et teater hvor det spilles forestillinger hver dag, hvor medarbeiderne er håndplukket til rollene og hvor eieren er instruktør, sier Louise Byg Kongsholm. Foto: Ove Hansrud / tekstilforum.no

- Må kombinere butikk og nett

- Den fysiske butikken dør ikke. Det er plass til gode konsepter med særpreg. Men den må fungere i flere, integrerte kanaler, inneholde flere tekniske løsninger som dekker kundenes behov og være en scene hvor det oppføres teater hver dag. Med eieren som instruktør og med medarbeidere med lys i øynene som er håndplukket til rollene.

Publisert
Det var budskapet til Louise Byg Kongsholm i Pej Gruppen da hun snakket om framtidens butikk og hvordan man skal forstå framtidens forbrukere på Texcons fagkonferanse på Holmen Fjordhotell forrige uke. Kongsholm er leder av Pej Gruppen og har skrevet bøker og en rekke artikler om trender og forbrukeratferd.

- Ta de rette grepene

Hun er klar i sin tale til Texcon-medlemmene og alle andre kjøpmenn: Netthandelen med klær vil bare øke, men den gode fysiske butikken vil overleve og kan stå sterkt om man tar de rette grepene. Det nytter ikke å tro at det finnes noe enten eller. Man må være i flere kanaler, og netthandel og fysisk butikk må integreres og gjøres sømløs. Man må tenke seg butikken som en teaterscene hvor man spiller teater hver dag og hvor medarbeiderne får tildelt sine roller, med eieren som instruktør.

I bunn og grunn handler det om å dyrke det gode, gammeldagse kjøpmannskapet, samtidig som man tar hensyn til at teknologien utvikler seg lynraskt, og at forbrukerne hele tiden er i forkant. Ergo må butikkene henge med, samtidig som man holder et høyt servicenivå og sørger for å utnytte netthandelens svakheter: Å gi kundene en personlig og hyggelig opplevelse og levere varene der og da. Det klarer ikke nettbutikken – foreløpig.

8 regler

Hun har laget 8 regler for hva du skal tenke på når du skal utvikle butikken:
  1. Forbrukerne går på tvers av kanaler, og du må være der.
  2. Forbrukerne er ugjennomskuelige, men krever gjennomskuelighet.
  3. Kjøpsprosessen er endeløs, men også mulighetene er endeløse.
  4. Sett deg i den krevende kundens sted.
  5. One size does not fit all. Kjenn generasjonenes behov og atferd.
  6. Teknologi er nødvendig og kundene er hele tiden foran.
  7. Alle dører må stå åpne når det er kunder.
  8. Kampen mellom bysenter og kjøpesentrene stopper aldri.
Texcon samlet et rekordstort antall av sinemedlemmer til den kombinerte lederkonferansen og generalforsamlingen på Holmen Fjordhotell. Strategi, netthandel, framtidige rammebetingelser og salgsutvikling var sentrale temaer.

Les også: 7 av 10 velger den fysiske butikken


(tekstilforum.no)
Powered by Labrador CMS