OFTE: Nordmenn handler oftere på nett. 8 av 10 nordmenn sier de skal handle på nett neste halvår. Foto: Yayiamages

– Man kan undre seg på om folk er blitt late

Hver fjerde nordmann har handlet på nett opptil ti ganger de siste tre månedene. Menn fullfører noen flere kjøp enn kvinner, og de yngste aldersgruppene netthandler aller mest.

Publisert
Det viser en landsdekkende undersøkelse fra YouGov for Oslo Handelsstands Forening i mai/juni 2014. I samme tidsrom utarbeidet Prognosesenteret, YouGov og OHF kunde- og handelsbarometeret «Best Place to Shop». 1079 respondenter i Oslo og Akershus besvarte undersøkelsen, skriver OHF i en pressemelding.

Dette er hovedffunnene i undersøkelsene:
• 8 av 10 skal handle på nett i løpet av neste halvår
• Tilgjengelighet og pris er hovedårsakene
• Menn er mer opptatt av pris enn kvinner
• Kun 13 prosent mener gode returordninger er viktig
• Flertallet handler i norske nettbutikker
• 1 av 5 bruker butikkene som såkalte showroom

Nesten alle handler på nett

Hele 82 prosent av de spurte sier de skal handle på nett i løpet av neste halvår. Like mange hadde handlet på nett hittil i år. Kun 6 prosent sier de ikke skal netthandle.
– Folk verdsetter at de kan sitte hjemme i sofaen og handle når som helst på døgnet, ofte til en lavere pris. Igjen ser vi at bekvemmelighet betyr mye for folks handlevaner. Man kan undre seg på om folk er blitt «late» eller om det er den såkalte «tidsklemmen» som slår inn her, sier Lars Fredriksen, utviklingssjef i Oslo Handelsstands Forening, ifølge pressemeldingen.

Menn mer prisbevisste enn kvinner

Undersøkelsen viser at menn er mer opptatt av pris enn kvinner når de handler på nett. Hele 7 av 10 menn svarte at pris var viktig, men bare litt over halvparten av kvinnene.
– Dette er en overraskende forskjell. Selv om mange menn har høyere inntekt enn kvinner, er de likevel mer opptatt av å kjøpe ting til en lavere pris.
På spørsmål om hvor stor andel av handelen utenom dagligvarer som vil bli gjort på nettet i resten av 2014, svarer 15 prosent mellom en fjerdedel og halvparten av alt de skal handle.
– At nettbutikkene alltid har fullsortiment, hvor kunden kan finne hele vareutvalget, er en klar fordel. Nettet er uovervinnelige når det kommer til tilgjengelighet og vareutvalg.

Foretrekker norske nettbutikker

Seks av ti benytter seg i hovedsak av norske nettbutikker, mens tre av ti helst handler i utenlandske nettbutikker. De eldste aldersgruppene handler klart mer i norske nettbutikker enn utenlandske, mens dette er jevnt fordelt for den yngste aldersgruppen.
– Kunden ser ut til å stole mer på de norske nettbutikkene. I tillegg tror jeg mange har blitt overrasket over ekspedisjons- og tollkostnadene. Dette er et fortrinn som mange norske detaljister bør benytte seg av, sier Fredriksen.
Powered by Labrador CMS