Markedsføring i sosiale medier

Wyfee er digitale piloter når de inntar sosiale medier med tips, forslag og produktinformasjon. Alltid tilgjengelig og på kundens premisser.

Publisert
Denne artikkelen er tidligere publisert i Kjedemagasinet, og kan også leses i sin helhet i papirutgave nr. 7/2012.

Wyfee-butikken i Bogstadveien sender heller ut en tweet om nye hodetelefoner enn å bruke penger på annonsering.

Alltid tilgjengelig


- Vi tester ut og sjekker hva som fungerer, sier Mia Frogner.

Hun er ansvarlig for Wyfee på web og i sosiale medier, og forteller at kjeden nesten ikke har brukt penger på markedsføring. Foreløpig foregår det meste av markedsføringen i sosiale medier, men siden Wyfee er først ute med konseptet i hele Europa, er de digitale piloter.

- Vi trenger for eksempel litt tid for å finne ut hvordan vi skal ordlegge oss, sier Frogner.

Med sin smarttelefon er hun tilgjengelig for kundene hele tiden. I tillegg til annonser på Facebook gir hun fortløpende tips, forslag og produktinformasjon til kunder gjennom tweets. Twitter og Facebook er dynamiske kanaler. Frogner er bevisst at det er kundene som styrer når og hvor ofte de vil ha kontakt. Hver ny tilhenger eller «like» er en tillitserklæring til Wyfee.

- Vi har ikke noe ønske om å fylle deres «feed» med spam, sier hun.

Også her er det god kvalitet framfor kvantitet som gjelder for Wyfee. På Facebook postes innlegg om nytt, spennende tilbehør og tips til nye, digitale produkter. Her er fine bilder og innbydende design. Kunder kan stille spørsmål og får raskt svar. I sosiale medier vil Wyfee være tilgjengelig gjennom god og brukervennlig kommunikasjon. Kunden skal få svar på hvilke digitale gadgets som passer og hvordan hun skal bruke det.

- Etter bare fire måneders drift er vi fortsatt litt spent på hva vi kan få ut av sosiale medier, sier butikksjef Cathrine Brat.

Wyfee-blogg


Da Wyfee åpnet sin første butikk var bloggere spesielt invitert. En håndfull bloggere skrev om åpningen og valgte ut enkelte produkter fra sortimentet.

- Vår egen blogg er en kombinasjon av det informative, samtidig som vi omtaler nye impulser, sier Brat.

- Vi kan for eksempel skrive om det nye operativsystemet til Apple samtidig som vi presenterer nye vesker, utdyper Frogner.

Nye blogginnlegg postes på Twitter og Facebook og de sosiale mediene flyter i hverandre. I all kommunikasjon fokuserer butikken på hva produktet skal brukes til med utgangspunkt i kundens behov. Wyfee omtaler rett og slett teknologi på en enklere måte.

- Hva er kult å ha med i parken om sommeren og hva trenger du på den strømløse hytteturen? Vi får masse «likes» på innleggene våre, sier Frogner.

Kundemøtet, både digitalt og i butikk tar utgangspunkt i hvordan kunden skal bruke produktet. Wyfee lover kunden et enklere digitalt liv og er derfor opptatt av hverdagen til forbrukeren.

- Mot slutten av samtalen kommer vi gjerne inn på produktets egenskaper, men det er sjelden utgangspunktet, sier Brat.

Wyfee har også planer om å distribuere nyhetsbrev, men det er foreløpig ikke ute.

Bred kundegruppe


De ansatte er positivt overrasket over hva kundene kjøper. Menn kan kjøpe vesker og kvinner kjøper god lyd i form av hodetelefoner.

- Vi har produkter med farger og mønstre som ikke alle tør å ha, men her selger vi det meste, sier Brat.

Wyfee skal ha produkter for alle og som alle liker. Målinger i Eplehuset viser at aldersgruppen fra cirka 16 år og opp til 30 år forbruker mest på teknologi. Foreløpig er det flest menn, men kvinner kommer raskt etter. Wyfee har mange likehetstrekk med Eplehuset.

Assisterende butikksjef Stian Lund Jakobsen forteller at de har kunder i alle aldre og at Wyfee når et bredt kundespekter.

- Vi er positivt overrasket over hvem som er interessert i teknologi.

- Hit kommer både ungdom og eldre menn. Hit kommer også voksne kvinner med god oversikt og med en oppriktig interesse for gadgets, sier han.

Men ikke alle trenger å oppsøke den fysiske butikken.

- En mor kom hit og fortalte at hennes 14 år gamle sønn nektet å bli med før han hadde sjekket ut nettbutikken, sier Brat med et smil.

Som regel plasseres ungene ved de utstilte iPad-ene mens de voksne handler. Flere av kundene kommer innom for å ta og kjenne på produkter som de bare har sett på nett tidligere. Mange av varene er håndplukket fra brands som ikke finnes hos andre butikker i Norge ennå.
Powered by Labrador CMS