Omleggingen til papirsugerør (bildet) innebærer kutt av over 20 millioner plastsugerør årlig. (Foto: McDonald’s)

McDonald’s lanserer papirsugerør

Etter en suksessfull pilot i høst, lanserer McDonald’s papirsugerør i alle sine restauranter i Norge. Selskapet har nå byttet ut plastsugerør med 100 prosent nedbrytbare sugerør i alle de 72 restaurantene.

Publisert

McDonald’s har 72 restauranter, over 3 000 ansatte i Norge og serverer mer enn 35 millioner gjester hvert år. Etter en omfattende test av papirsugerør i høst, er selskapet klare for å innføre de nedbrytbare sugerørene i alle sine restauranter.

– Vi er veldig fornøyd med resultatene fra testen i høst og glade for å kunne introdusere papirsugerør til alle kundene våre, sier Pia M. Mellbye, daglig leder for McDonald’s i Norge.

Del av global bærekraftstrategi

McDonald’s har en global ambisjon om at vi innen 2025 kun skal bruke bærekraftig emballasje og har allerede kuttet plastlokkene på McFlurry-isen. I disse dager testes også serveringsbrett av resirkulert plast i flere restauranter. Gjennom å fjerne plastsugerør og plastlokkene på McFlurry, reduserer McDonald’s Norge plastforbruket med 20 prosent.

– Som verdens største restaurantkjede har vi et ansvar og en mulighet for å ta grep om en av vår tids største utfordringer. Byttet vi nå gjør fra plast- til papirsugerør er et steg på veien for å være en del av løsningen om å drive mer bærekraftig, sier Mellbye.

Test av papirsugerør

McDonald’s tester nøye alle nye alternativer for bærekraftig emballasje og fullførte i høst en pilot av papirsugerørene i fire restauranter. Kunder fikk også mulighet til å gi tilbakemelding på hva de syntes om sugerørene.

– Vi er opptatt av at våre produkter skal ha høy standard, og det inkluderer også emballasjen vi bruker. I forkant av avgjørelsen om å lansere nye sugerør i alle restauranter har vi forsikret oss om at produksjonen av sugerørene er bærekraftig, samt at de holder høyeste kvalitet. Det var også viktig for oss å inkludere kundene våre i prosessen, slik at vi sammen kunne finne en løsning som ikke går på bekostning av verken kvalitet eller smak, sier Mellbye.

(Pressemelding)

Globale målsettinger

Selskapets globale målsettinger for å forbedre emballasjeløsninger og redusere avfall innen 2025:

  • Innen 2025 skal 100 prosent av emballasjen til McDonald’s komme fra fornybare, resirkulerte eller sertifiserte kilder.
  • Innen 2025 er målet å resirkulere emballasjen i alle McDonald’s-restauranter. McDonald’s er klar over at infrastruktur, reguleringer og atferd varierer fra land til land og by til by, men restaurantkjeden ønsker å understreke at de vil være en del av løsningen og bidra til forandring.  
Powered by Labrador CMS