Du er her

Medisinen virker for Lindex

Lindex' nye konsernsjef presenterte i dag kjedens resultat for første halvår. Både omsetningen og lønnsomheten utvikler seg positivt.
Av Nils Vanebo
Publisert 16.08.2018 16:41

Motekjedens driftsresultat økte i andre kvartal med 56 prosent sammenlignet med året før og utgjorde 19,6 millioner euro. En sterk salgsøkning med høyere bruttomargin og et vellykket effektiviseringsprogram har bidratt til bedring av bunnlinjen.

– I Lindex har vi gjennom året gjennomført endringer for å styrke vår konkurranseevne og bedre lønnsomheten. Disse viser nå en positiv effekt, og det sterke resultatet reflekterer en god vekst i Lindex, sier konsernsjef Susanne Ehnbåge som begynte i stillingen så sent som for en snau uke siden.

En vellykket vår- og sommerkolleksjon har sammen med en inspirerende vårkampanje resultert i god salgsvekst på alle Lindex' markeder. I andre kvartal økte omsetningen med 5,4 prosent (i lokale valutaer) og 4,5 prosent i sammenlignbare butikker. Totalt for første halvår økte omsetningen med 1,1 prosent og 0,3 prosent for sammenlignbare butikker.

– Vi har styrket vårt motetilbud, og det gode salgsresultatet i alle våre markeder viser det.

Nettomsetningen økte med hele 66 prosent i andre kvartal, og vår digitale innsats er viktig for å gi kundene en enda mer inspirerende shoppingopplevelse. Nå står vi overfor en spennende høst, og jeg har et veldig positivt syn på det som ligger foran oss, sier Ehnbåge.

Nysansatt

Susanne Ehnbåge begynte i stillingen som adm. dir. for Lindex 10. august etter å ha blitt ansatt i januar. Hun kom fra tilsvarende posisjon i NetOnNet og har solid kompetanse og erfaring fra detaljhandel.

I en pressemelding skriver Lindex at Ehnbåges evner til å generere resultater og utvikle virksomheten med fokus på kundeopplevelse, forventes å bli verdifulle ressurser for Lindex' utvikling.

– Det føles fantastisk å ha blitt med i selskapet. Detaljhandel, inkludert Lindex, gjennomgår en interessant utvikling med sterkt fokus på digitalisering og å møte endringene i kundeatferden. Lindex' reise har gjort et sterkt inntrykk på meg, og det er veldig spennende å lede det kontinuerlige utviklingsarbeidet, sier Ehnbåge.

Motekjeden har i hele år fokusert på å bedre lønnsomheten og konkurranseevnen. For å forbedre den generelle handleopplevelsen fokuserer Lindex enda mer på den digitale opplevelsen og styrker kundemøtet. De tilpasser porteføljen av butikker ved å snu utviklingen i ulønnsomme butikker og å tilby nye butikkonsepter og tjenester er også et viktig strategisk tiltak for å møte kundenes behov og ønsker.

– Grunnlaget for suksess er basert på kundenes ønsker og å overgå deres forventninger. Jeg er imponert over Lindex' sterke engasjement og selskapskultur og ser frem til, sammen med alle ansatte, å fortsette å utvikle Lindex til et sterkt globalt merke, sier Susanne Ehnbåge.

Nøkkelord