BILDELER I LUFTEN: Meknomen i Sverige tester nå ut reservedelslevering med droner. Illustrasjonsfoto: Yayimages

Mekonomen leverer reservedeler med drone

Reservedelslevering ved hjelp av droner er nå virkelighet hos Mekonomen i Sverige.

Publisert

Den nye leveringsmetoden gjør det mulig med raskere levering, mindre miljøpåvirkning og kostandsbesparelser, skriver mentornewsroom.se.

Metoden skal være spesielt bra i utilgjengelige strøk, og leveringen er helt selvgående og krever ingen styring fra en fysisk person.

I Mekonomen Group testes nå metoden med å levere reservedeler fra butikk til verksted ved hjelp av droner i stedet for med budbil i Stockholmsområdet. Målet er å øke butikkenes leveringsgrad og gi verkstedene mulighet til å bestille reservedeler med kort varsel og få varen levert med fugleveien innen noen minutter. 

– Prosjektet startet som en hobby av medarbeidere i butikken og utviklet seg til et verktøy for rask levering av reservedeler til en verkstedhunde ute på Värmdö. Vi sparer mye tid gjennom å kunne levere delene via luftveien i stedet for via svingete veier. Dronelveringen erstatter ennå ikke levering med budbil, men på sikt ser vi muligheter med at våre selgere kan være litt lengre hos kundene eller være mer tilstede i butikken når leveringen ikke krever noen sjåfør, sier Alexander Rantzow, butikksjef på Värmdö, ifølge mentornewsroom.se.

Dronene som brukes ved levering er førerløse helikopter i mindre skala, såkalte Quadcopter. Enheten startes gjennom et tastetrykk og transporterer deretter gods til valgt adresse på egen hånd uten styring fra fysisk person. Dronen vender tilbake etter levering til startplassen og lander selv uten behov for overvåkning. Avsenderen kan velge å følge hele leveringen direkte via sin mobiltelefon som er koblet til et webkamera på dronen.

 

Powered by Labrador CMS