Du er her

Meny spydspiss i netthandelssatsingen

Norgesgruppen, med Meny i spissen, kaster seg for alvor inn i kampen om dagligvarehandel på nett, skriver DN. 
Av Odd Henrik Vanebo
Publisert 07.11.2016 09:00

 

 

– Vi skal bli den største aktøren på nett innen utgangen av neste år. Det bør være mulig å komme opp i en halv milliard relativt raskt. Kanskje allerede i løpet av 2017, sier Meny-sjef Vegard Kjuus.

Meny-Kjeden startet i det små med netthandel i juni. Ifølge avisen ble kunder ved tre utvalgte Meny-butikker invitert til å teste løsningen.

Nå er nettbutikken åpnet i full skala i Stor-Oslo.

Det blir hentepunkter både i kjedens butikker og på bensinstasjoner. Alernativt kan kundene velge hjemkjøring som er basert på et system med budbiler som har ledig kapasitet.

– Vi er den første etablerte aktøren som satser på denne måten. Vi har studert utviklingen internasjonalt og sett på andelen hjemleveringer. Vi tror at en kombinasjon av hjemleveringer og hentepunkter gir kundene de beste valgmulighetene, sier Kjuus til DN.

Rema satser på Kolonial.no

Tidligere I høst kjøpte Rema 1000 seg inn i den allerede etablerte netthandelen Konlonial.no med en 10 prosent eierandel. Samtidig inngikk partene en mer langsiktig innkjøpsavtale.

Kolonial.no-gründer Karl Alveng Munthe-Kaas uttalte ved den anledning at betyr det at prisene på mange varer kan senkes ytterligere.

Kolonial.no skal kunne ligge bare noen få prosent over Rema 1000 i pris til forbruker, og pris blir et meget viktig redskap for å erobre en enda større del av nettmarkedet, uttalte han til Aftenposten.

Kolonial.no allerede en en avtale med Reitan-eide Shell 7-Eleven om distribusjon gjennom deres stasjoner – såkalte hentepunker, i tillegg til egne avtaler med Shell og Statoil.

Det er 10 år siden Rema 1000 gjorde et første forsøk med netthandel med hjemkjøring, altså i 1996, men ga opp i 1998 etter overkommelige tap.

Coop og Bunnpris ligger på været

Coop ligger foreløpig på været og har ingen kjente planer om å ta opp konkurransen med NorgeGruuppen og Reitan på nett.

Heller ikke Bunnpris ser ut til å ha lyst til å kaste seg på karusellen. For ett år siden, i november 2015, meldte DN at landets minste dagligvarekjede har lagt bort planene om netthandel.

Nøkkelord