"Butikk på hvert hjørne." Den høye tettheten av butikker i norske byer gjør et enklere for byboere å klare seg uten bil, enn det for eksempel er i Stockholm.

Miljøvennlig med mange matbutikker

Det er flere mye mindre dagligvarebutikker i byene i Norge enn i Sverige, og det må være miljøvennlig, fastholder to professorer.

Publisert

De to NHH-professorene Øystein Foros og Hans Jarle Kind gikk i en kronikk i Dagens Næringsliv i fjor høst tøft ut: ”De grønne bør juble for matkjedene” for ”Flere, mindre butikker gir kortere vei og mindre bilkjøring”.

– Ja, det er direkteeffekten. Men det betyr ikke nødvendigvis at den norske strukturen er bedre enn den svenske. Det er meget sammensatt, sier professor Øystein Foros til Retailmagasinet.

Øystein Foros, professor, dr. oecon NHH, mener at det er litt for lettvint å påstå at vi nordmenn ville ha fått det bedre med færre, men større butikker.(Foto: Helge Skodvin)

Foros understreker at budskapet i kronikken var spissformulert:

– Det vi ønsket å få fram var at Forbrukerrådet og en del andre litt for lettvint påstod at vi nordmenn ville ha fått det bedre med færre, men større butikker. For det første ville det blitt lengre å gå til butikken, og det ville de fleste opplevd som negativt. For det andre har vi forbrukere uttrykt at vi er ganske fornøyd med de ganske store butikkene med ganske stort utvalg, men ikke et kjempeutvalg som i andre land hvor store supermarkeder som dominerer.

– Sammenlignet med de små billigbutikkene hos oss?

– Billige kan de vel knapt kalles hvis vi sammenligner med andre land hvor de har kjeder som Lidl og Aldi og disse som virkelig er billige, hvor du så å si kjøper brusen din i en plastpose. De norske butikkene ligger omtrent midt imellom, svarer Foros.

Kan klare seg uten bil

Dette har sine fordeler. For mange husholdninger er en hovedgrunn til å holde bil nettopp for å gjøre innkjøp. Derfor er det enklere for en 1–3-husholdning å klare seg uten bil i Oslo enn i Stockholm. For små husholdninger er det åpenbart en fordel med gangavstand til dagligvarebutikken. For større husholdninger skal det ikke så store handlevolum til før det blir vanskelig å bringe med seg varene på bussen eller andre kollektivmidler. Avstanden til butikken blir ofte avgjørende for om man trenger bilen til å handle dagligvarer.

– Dere forsker på disse effektene?

– Ja, det forskes mye på konkurranse og strukturen i dagligvaremarkedet, om ikke akkurat på spørsmålsstillingen om det slår ut faktisk i Norge ved at færre bruker bilen til matbutikken enn i andre land. Det har ikke jeg gjort, og jeg tror heller ikke andre har gjort det. Vi mener det er all grunn til å tro at det er slik, svarer Foros.

Mindre behov for netthandel i Norge…

Det kan selvfølgelig hevdes at med den store tettheten av matbutikker, blir det vanskeligere å etablere internetthandel med matvarer i Norge. Beveggrunnen til at de vil kjøpe matvarer på nett, er jo at de vil spare tid. Når man bare bruker ti minutter på å stikke innom matbutikken når man likevel drar forbi, er det ikke så mye tid å spare på å bruke nettbutikken.

…enn i andre land

– Stockholm blir tilsvarende mer attraktiv for netthandel med mat?

– Ja, i England finnes det nesten ikke matbutikker inne i byene, bare ’convenience stores’. Folk må dra til utsiden av byen for å handle. Jeg bodde selv i England en periode i 2006. Allerede da var netthandel med mat veletablert der. Alternativet var å bruke fire–fem timer en lørdag og dra til Tesco, sier Øystein Foros.

Powered by Labrador CMS