- Mobilen er en uutnyttet salgskanal

En dag uten mobilen er vanskeligere enn en dag uten familie og venner. Det viser en fersk undersøkelse i «NetCom Trends» blant norske smarttelefonbrukere.

Publisert
- Mobilen er navet i vårt sosiale liv og en viktig kilde til informasjon og underholdning. Samtidig er den en kjøpskanal som foreløpig ikke er utnyttet i spesielt stor grad, sier Karl Fredrik Lund (bildet), direktør for privatmarkedet i NetCom.

Potensial som kjøpskanal


Hele 70 prosent av de spurte svarer at mobilen er vanskeligst å klare seg uten en hel dag. Kun 12 prosent svarer familie og venner på det samme spørsmålet, i følge undersøkelsen.

- Mobilen og internett har blitt nøkkelen til å holde kontakten med omverdenen. Når så mange svarer at de ikke klarer seg én dag uten mobilen, er det et signal om at mobilen hjelper oss med å administrere livene våre, sier Lund.

- Den er navet i vårt sosiale liv og en viktig kilde til informasjon og underholdning. Samtidig er den en kjøpskanal som foreløpig ikke er utnyttet i spesielt stor grad. Her ligger det et stort potensial for fysiske butikker. Mobilen er alltid i lomma til kjøpelystne nordmenn, og dersom man lykkes med å gi relevant informasjon når folk er i shoppingmodus, kan man kanskje selge mer, sier Lund, som samtidig påpeker at man må trå varsomt.

- Informasjon på mobilen føles mer personlig enn i en e-post og annen DM. Det gjelder å ikke trå for nær og støte fra seg de kjøpelystne, men være relevant.

Utilpass uten mobil


Resultatene fra trendundersøkelsen viser også at folk svært raskt føler seg utilpass og urolige uten mobilen. 22 prosent svarer at de klarer seg uten mobilen i mindre enn én time, mens halvparten klarer seg uten i 1-4 timer. Deltakerne i trendpanelet sier dessuten at de blir urolige og utilpasse når de ikke har tilgang til Internett. 34 prosent av de spurte klarer seg i 1-4 timer uten internet-tilgang, mens 15 prosent klarer seg i mindre enn en time.

- Smarttelefonen har snudd opp ned på våre internett-vaner. I dag har vi alltid med oss Internett på smarttelefonen, uavhengig av tid og sted. Med gode surfehastigheter og smartabonnementer tilpasset dagens mobilbruk, tror vi mobilvanene til norske forbrukere vil endre seg ytterligere, sier Lund.
Powered by Labrador CMS