Du er her

Mondelēz vil gjøre all emballasje resirkulerbar

• All papir-basert emballasje skal være bærekraftig anskaffet innen 2020 • Redusere 65 millioner kg emballasje materiell innen 2020 • Informasjon om resirkulering på all emballasje innen 2025
Av Redaksjonen
Publisert 11.10.2018 07:49

– Mondelēz International har i dag offentliggjort en ny målsetning, hvor vi innen 2025 forplikter oss til å gjøre all emballasje resirkulerbar, i tillegg til at den skal inneholde informasjon om resirkulering. Selskapet vil samarbeide med industri partnere slik at emballasjen kan bli samlet inn og resirkulert i markeder over hele verden. Denne nye målsetningen er en del av selskapets nye strategi for en sirkulær emballasje økonomi, og vil i tillegg bidra til å levere på vår langsiktige visjon om zero-net avfallsemballasje. 

Denne kunngjøringen reflekterer selskapets nye strategi, som blant annet innebærer lanseringen av vårt nye snackingkonsept ‘Snacking made right’, som handler om at forbrukere selv skal avgjøre ‘hva’, ‘når’ og ‘hvordan’ de ønsker å spise våre snacks produkter. Strategien forsikrer også at våre produkter er laget av ingredienser som er bærekraftig anskaffet, og i tillegg produsert og levert på en måte som gir positive resultater gjennom hele verdikjeden.

– Som en global, leder innen snacking, forplikter vi oss til å anvende bærekraftig anskaffede materialer og resirkulerbar emballasje, som en del av vårt aktive bidrag til å redusere emballasjeavfall og etablere en sirkulær emballasje økonomi, sier Rob Hardgrove, Executive Vice President, Research, Development, Quality and Innovation: – Plastavfall og dets innvirkning på kloden vår er et bredt systemisk problem som våre forbrukere er svært opptatt av, og vi mener at det krever en holistisk respons. I samarbeid med våre partnere fra hele industrien, i tillegg til offentlige og private initiativ, kan vi bidra til å utvikle praktiske løsninger som igjen vil ha en positiv miljøeffekt.

Zero-net avfallsemballasje 

Selskapets strategi har blant annet som mål å levere på sin langsiktige visjon om zero-net avfallsemballasje ved å adressere to ting: å gjøre det enklere for forbrukere å resirkulere emballasje, og I tillegg støtte industri grupper med å øke resirkulering generelt. For å oppnå dette, forplikter selskapet seg til følgende:

  • All emballasje skal være laget med resirkulerbart materiell innen 2025. Selskapet kommer til å gi design retningslinjer for sirkulær økonomi til emballasje produsenter, sette prioriteringer, og identifisere type materiell som vi enten vil bruke eller unngå i vår portefølje.
  • All papir-basert emballasje skal være bærekraftig anskaffet innen 2020.
  • På verdensbasis, skal vi eliminere totalt 65 millioner kg emballasje materiell innen 2020. Dette bygger på selskapets suksess med å allerede ha fjernet 53,5 millioner kg emballasjemateriell siden 2013, og er i tråd med vår målsetting om å bruke optimal mengde emballasje for å sikre produktenes holdbarhet og matsikkerhet, mens vi samtidig minimerer emballasje mengden. 
  • Resirkuleringsinformasjon til forbrukere vil komme innen 2025. Selskapet vil arbeide for å gjøre det enklere for forbrukere å resirkulere eller å gjenbruke emballasjen etter bruk, med tanke på det store utvalget av lokale resirkulerings systemer rundt om i verden.
  • Selskapet vil støtte industri grupper og offentlig-private initiativ for å utvikle viktig infrastruktur for avfallshåndtering, for å redusere avfall og forbedre resirkulering verden over.

Kontinuerlig Utvikling

Ved å kontinuerlig forbedre vår emballasje design, har Mondelēz International allerede gjort betydelige framskritt for å minske miljøbelastningen av emballasje. Mesteparten av selskapets emballasje er allerede resirkulert, resirkulerbart eller klart for resirkulering, Omtrent 75 prosent av emballasjen består av glass, papir eller metall, og omtrent 70% av den papir-baserte emballasjen er allerede resirkulert. Hundrevis av interne optimeringsprogrammer har ført til at vi har redusert emballasje de senere årene:

  • I U.K., ble Cadbury Heroes emballasje redesignet til å bruke 17 % mindre plast, som resulterte I 30% færre lastebiltransporter.
  • I Asia, MidtØsten og Afrika, har vi gjort forbedringer på transport emballasje, og for vår transport av sjokolade produkter har vi spart over 1 million kg med bølgepapp.
  • I USA, har Oreo kjeks eskene blitt tynnere, som har redusert bruken av kartongpapp med nesten 1.5 millioner kg per år.

(Pressemelding)

Faktaboks

Om Mondelēz International

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) er et globalt snacking-selskap, med proforma inntekter på mer enn 25 milliarder USD. Ved å skape små, gode øyeblikk i 165 land, er Mondelēz International verdensledende innenfor kjeks, sjokolade, tyggegummi, sukkervarer og pulverdrikker, med milliard-dollar-varemerker som Oreo, LU og Nabisco kaker; Cadbury og Milka sjokolade; Trident tyggegummi og Tang pulverdrikke. I den norske produktporteføljen finnes velkjente varemerker som Freia, Kvikk Lunsj, Kong Haakon, Daim, V6, Stimorol, Philadelphia, Regia, O’boy, Oreo og Ritz. Mondelēz International er medlem av Standard and Poor's 500, NASDAQ 100 og Dow Jones Sustainability Index.

For å lese mer om selskapets innsats i arbeidet med bærekraft, gå til 2017 Impact for Growth Progress Report.