Du er her

Mot rekordår for Carlings

Carlings går mot et nytt rekordår hva gjelder omsetning.
Av Kjedemagasinet
Publisert 28.08.2013 10:27

I dag er det 88 Carlings-butikker i Norge, og totalt 194 i Skandinavia. I fjor omsatte den ekspansive kjeden for over en milliard kroner. De 88 butikkene i Norge sto alene for 560 millioner kroner, og kunne vise til et årsresultat på 143 millioner.

I år vil Carlings i følge daglig leder Rune Martinsen omsette for rundt 1,15 milliarder kroner.

Frihet for de ansatte og minimalt med markedsføring er noe av oppskriften på suksessen. Selskapet har brukt så godt som ingenting på reklame, og neste år har man satt av totalt fem millioner kroner til markedsføring. Martinsen forklarer til nettavisen E24 at kjeden har stort fokus på trivsel, og mener noe av nøkkelen er å gi butikksjefene stor frihet. Blant annet legger ledelsen få føringer på hvordan butikkene skal se ut.

- Vi ønsker at folk skal føle eierskap til butikkene. De er de som skal være kremmerne. Derfor er det ingen som sier at klærne skal henge slik og slik, eller at det skal stå det og det på plakatene. Det er ingen grenser for hvordan butikken kan se ut, så lenge den er ryddig og pen, sier Martinsen til E24.

I tillegg mener Carlings-sjefen at kjeden har truffet godt med varepakken, og viser til at konkurransen i jeansbransjen har blitt mindre enn den var for få år siden.

- Blant annet har kleskjeden JC lagt ned i Norge, og disse var åpenbart en konkurrent for oss, sier han.

Nøkkelord