STØRST: Administrerende direktør i Reitan Convenience Norge, Mariette Kristenson, og Reitan Convenience-sjef Magnus Reitan. Foto: Pressefoto

Narvesen fortsatt størst i norsk servicehandel

«Servicehandels-rapporten 2013» viser at Narvesen fortsetter å ta markedsandeler, og øker avstanden til flere av konkurrentene.

Publisert
– Vi er kjempefornøyde med dette! Markedet har vært utfordrende i flere år, og det at vi likevel tar markedsandeler viser at vi gjør mye riktig. Jeg er stolt av våre flinke medarbeidere i butikk og på servicekontoret, som gjør dette mulig, sier administrerende direktør i Reitan Convenience Norge, Mariette Kristenson, ifølge en pressemelding.

Med en netto omsetning på 2,42 milliarder kroner, og en markedsandel på 17,9 prosent av den totale kiosk- og dagligvareomsetningen i 2012, er Narvesen for andre året på rad Norges største kjede innenfor servicehandelen. Narvesen drar også fra de fleste av sine konkurrenter i kioskmarkedet, skriver Reitangruppen i en pressemelding.

Det er Nielsen som står bak «Servicehandelsrapporten 2013».

– Vi har hatt vekst i seks år, noe vi selvsagt er meget godt fornøyde med. Jeg tror blant annet vår satsning på kvalitet innen mat, kaffe og lesestoff bidrar til å forsterke vår posisjon i markedet, sier Mariette Kristenson.

Statoil og Best øker mest blant bensinstasjonskjedene, og Statoil er fortsatt nest største kjede i markedet etter Narvesen. Narvesen økte sin markedsandel med 0,3 prosentpoeng fra 2011 til 2012.

Markedsandeler 2012 (2011):

Narvesen 17,9 (17,6)

Statoil 17,5 (17,1)

Shell 13,5 (14,2)

Esso 13,1 (12,7)

MIX 10,6 (11,5)

7-Eleven 6,1 (6,3)

Shell/7-Eleven 5,5 (5,5)

YX 4,4 (4,2)

Best 2,9 (2,4)

Deli De Luca 2,4 (2,4)

Øvrige 6,1 (6,0)
Powered by Labrador CMS