Du er her

NCSC på studietur til Wien og Bratislava

Medio april arrangerte NCSC en studietur til Østerrike og Slovakia som ble vellykket både faglig og sosialt.
Av Redaksjonen
Publisert 16.05.2018 12:17

Tekst: Bjørn Alvær (MR Group). Foto: Steinar Vadla Risa (Vadla Trygghetsbyrå).

Første stopp er flyplassen Kastrup i København, der vi så vidt rekker å se noen av de nyeste spennende shoppingkonsepter som er på vei inn på flyplassen, før turen fortsetter til Wien. Der er Fischapark første kjøpesenter ut, et middelstort senter med 115 butikker. Senteret mottok i 2017 pris for «Beste renoverte Senter». Fischapark har stort fokus på aktiviteter, og har blant annet et eget rom for barna, «Lollipop» med store installasjoner og mindre rom der man kan feire barnebursdager – og dette var svært populært. Senteret har også en egen «rutsjebane» over senterets tre plan. Bra butikkmiks, fine fasader og rent og ryddig senter.

HUMA Eleven

Neste kjøpesenter er HUMA Eleven, et helt nytt kjøpesenter der første byggetrinn stod ferdig i 2016, og det siste var ferdigstilt så sent som i september 2017. Det som kjennetegner senteret er de store, lyse fellesområdene, og stor takhøyde. Arkitekturen i senteret er inspirert av Donau, og det er brukt store ressurser på beplantning, i tillegg til et stort 200 m2 basseng som skal gi assosiasjoner til elveleiet i området. «Lollipop», som vi først så på Fischapark, er også etablert ved HUMA Eleven. Konseptet er også godt mottatt her, og bursdagslisten var 100% booket. Dette oppleves som noe nytt ved senterne. Det koster € 2-3 pr time for å plassere et barn her mens en handler.

Wien er Østerrikes hovedstad og største by. Wien ligger ved Donau, og har ca 1,8 millioner innbyggere, og er dermed på størrelse med Stockholm. Byen er inndelt i 23 distrikter, hvorav vi nettopp har besøkt Distrikt 11, hvor HUMA Eleven ligger.

På vei til hotellet beundrer vi Wiens flotte naturlandskap og arkitektur. På kvelden, på vei til restauranten, opplever vi byens fantastiske atmosfære, mektige bygninger, og byens yrende, men rolige omgivelser. Det som slår oss alle, er hvor rent og pent alt er her i Wien. Bygninger og de mange storslåtte utsmykninger og statuer, er imponerende velholdt, i en forfatning som vitner om et grundig og systematisk vedlikehold opp gjennom tiden.

Shopping City Süd

Unibail-Radamco eier et av Europas største kjøpesentre som ligger her i Wien. Det første som møter oss ved ankomst til senteret, er IKEA som er integrert som en del av senteret. Det samme er en del hus og hytter som først ser ut som et boligområde, men som viser seg å være visningsleiligheter og bo-enheter som er etablert i tilknytning til senteret. Head of Shopping Center Management for Unibail-Radamco, Anton Cech, forteller oss om Østerrike og landets handel, samt Shopping City Süd sin transformasjon fra et lokalt kjøpesenter, til et av Østerrikes største og mest profesjonelle kjøpesentre. Shopping City Süd har et areal på 199.000 GLA m2, og åpnet sin første del i 1976. Antall besøkende ved senteret, 24,7 millioner mennesker pr år. «Cathchment area» 2,1 millioner.


Estetikk i toppklassen!

Shopping City Süd er det fjerde største shoppingsenteret i Europa. Senteret består av Shopping City Süd Park, Main Mall, IKEA og Multiplex. Vår guidede tur rundt i senteret Senter City Süd er en super opplevelse. Rundturen er mer enn tre km lang, og vi får et godt inntrykk av helheten i senteret, og de 340 butikkene. Et imponerende senter! Senteret har fokus på opplevelser og er tilrettelagt for convenient handel for kundene. Det er også organisert «barneparkering» og underholdning for store og små.

Donau Zentrum Senter

Donau Zentrum / Donauplex er et bysenter som strekker seg over tre kvartaler i sentrum. Donau er det største kjøpesenteret og underholdningsområdet i Wien. Sammenlignet med Senter City Süd, er Donau Zentrum et urbant senter, med direkte forbindelse til byens undergrunnsbane. Senteret har fokus på opplevelser, og convenient handel for kundene. Det er tilrettelagt for «barneparkering» og underholdning for store og små. Etter en lang dag, og mange inntrykk, går turen tilbake til hotellet, gjennom Wiens indre sentrum. Det blir tid til en liten shopping- og sightseeingtur på egenhånd i vakre Wien, innen det er tid for å kle seg om til middag.

Mingling med retailere i og fra Østerrike

Etter en lang og spennende dag på noen av Europas største kjøpesentre er vi klar for å fylle på med ytterligere kunnskap om Østerrikes retailverden. I kveld er vi invitert hjem, privat til Dr Stephan Mayer-Heinisch. I tillegg til å være styreleder i Austrian Retail Association er Stephan også styreleder i Austrian Counsil of Shopping Centers. Ved siden av dette driver han et konsulentselskap innen retail, -location og konseptutvikling. Stephan og hans kone hadde i tillegg til oss, invitert kolleger fra ACSC, og styremedlemmer fra Retailforeningen i Østerrike til denne hyggelige og uformelle kvelden i deres hjem. Dette ble en svært hyggelig og minnerik kveld, med god mat og god drikke, og mange nye spennende bekjentskaper.


Gruppen får en brief får man går inn på befaring på senteret.

Slovakia og Bratislava

Eurovea Shopping: "se og bli sett". Kjøpesenteret Eurovia er Bratislavas største kjøpesenter, og har mer enn 13 millioner besøkende årlig. Senteret er tildelt fem stjerner, og har beliggenhet nær Donaus elvebredder. Kontrasten mellom gamlebyen og senteret er stor, og det er ingen tvil om at senteret fyller mange funksjoner i tillegg til å tilfredsstille behovet for shopping.

Sammenlignet med senterne vi så i Wien, er nok den største forskjellen mellom senterne der og her i Bratislava, butikkmiks og utforming av fellesområdene. Fellesområdene er mindre, og benyttes mer til pop-up butikker, -kaféer og serveringssteder. Det er et yrende liv på senteret, og de mest populære områdene er uten tvil de mange serveringsstedene. Guiden Jana kunne fortelle oss at de mange kundene som frekventerer senteret har mer fokus på å «bli sett» på de rette stedene enn å shoppe, som følge av relativt begrenset økonomisk handlefrihet.

Innen turen går tilbake til hotellet, rekker vi befaring og shopping på Designer Outlet Parndorf som ligger i Østerrike, 25 minutter fra Bratislava og 30 minutter fra Wien. Med sine pittoreske, åpne torg og vakre pastellfargede butikkfronter er dette et yndet reisemål for turister og lokale innbyggere. Senteret tiltrekker seg kunder fra Østerrike, Slovakia, Tsjekkia og Ungarn, og har et rikholdig utvalg av brands i alle kategorier, fra mainstream til luksus. Basert på antall handleposer på bussen ved retur til Wien, var nok dette det private "shoppinghøydepunktet" på turen vår. Stort utvalg og spennende butikker og restauranter.

Så er vi kommet til siste kveld i Wien og møtes til avslutningsmiddag på Sky Restaurant, ni minutters gange fra hotellet. Restauranten ligger selvsagt plassert på toppen av et kjøpesenter, nærmere bestemt i 7. etasje på Steffi Senter, med byens beste og mest spektakulære utsikt utover Wien, og med Stephansdom like utenfor. Middagen og selskapet er en perfekt avslutning på noen spennende, lærerike og fantastisk opplevelsesrike dager i Wien og Bratislava. Tusen takk for fine opplevelser sammen med mange gode shoppingglade kolleger fra retail og kjøpesenterbransjen!

Nøkkelord