NetCom styrker satsingen på egne butikker

Tidligere i år åpnet NetCom et helt nytt butikkonsept i Bogstadveien i Oslo, og med det gikk startskuddet for økt satsing på egeneide mobilbutikker som en sentral salgs- og servicekanal også her til lands.

Publisert
Siden åpningen i Oslo har man også slått opp dørene til en ny konseptbutikk på Torvbyen i Fredrikstad. NetCom har nå 60 mobilbutikker spredt over hele landet, og det planlegges flere åpninger i løpet av året.

Fleksibelt og hjemmekoselig


NetCom er et heleid datterselskap av svensk-finske TeliaSonera, og som en følge av dette skiftet man i fjor logo og fikk en enhetlig profil med samtlige main brands i teleselskapet. Totalt er det nå 385 Telia Sonera-butikker fordelt på seks land. Av disse er 107 i det nye konseptet, og målet er at det skal være nærmere 200 i slutten av 2012. Konseptet er allerede gjennomtestet i andre TeliaSonera-selskaper i Norden og Baltikum.

- TeliaSonera hadde ulike konsepter i alle landene de var representert. I 2008 startet man derfor arbeidet med et konsept som skulle være representativt for selskapet på tvers av landegrensene, og den første konseptbutikken ble åpnet i Stockholm i juni 2009. Etter hvert åpnet flere av samme slag i Danmark, Estland og Litauen, og i Sverige bygger man nå om nesten en butikk i uken, forteller markedssjef Jan Erik Gran i NetCom Butikk.

Tanken bak det nye konseptet er å gi kundene en hjemmekoselig følelse. Samtidig skal det stimulere til salg og man har fokus på service-prioritet. Butikkene er dessuten bygget opp slik at man raskt og enkelt kan gjøre endringer og tilpasninger.

- I de Baltiske landene selger de for eksempel også tv-er. Derfor har det vært viktig å skape et konsept som er fleksibelt og kan tilpasses vareutvalget, påpeker Gran.

Vekker oppmerksomhet


Butikken i Bogstadveien var nummer 85 med det nye konseptet, men altså den første i Norge.

- At det ble Bogstadveien var egentlig litt tilfeldig, men passet i grunn bra. Vi hadde vært på utkikk etter gode lokaler her, og det er jo ikke noe dårlig sted å starte med et nytt konsept, sier etablering/konseptansvarlig Arild Thorstensen i NetCom Butikk.

Butikken har fått mye oppmerksomhet, og har blant annet hatt besøk av en egen delegasjon fra Apple og ledere fra Nokia.

En av nyhetene i det nye konseptet er at man har ekte mobiler utstilt. Dermed får kunden mulighet til å ta, føle på og teste produktene før de bestemmer seg for å gjennomføre et eventuelt kjøp. Av andre ting kan nevnes muligheten for å lade mobilen i butikkens ladekabinett, mens kunden får seg en kaffe eller kanskje velger å gjøre noe annet. Denne servicesatsingen har vist seg å være populær, fordi kunden liker å møte leverandørene ansikt til ansikt. For NetCom er dette derfor riktig vei å gå.

- Vi ligger allerede høyt på kundeservicemålinger, men konkurransen i mobilmarkedet er tøff, og for å skille oss ut satser vi enda mer på å skape gode kundeopplevelser i våre butikker, sier kjedesjef Anders Vaagan i NetCom Butikk.

Les mer om konseptet og se flere bilder fra butikken i Bogstadveien i Kjedemagasinet 5_2012 som er ute nå!
Powered by Labrador CMS