Nettbrett passerer smarttelefoner på nettet

Nettbrett genererer nå mer internettrafikk enn smarttelefoner, og besøkende til nettbutikker kjøper for 54 prosent mer når de handler via et brett enn en telefon.

Publisert
Bedre brukeropplevelse og grafikk, samt mer komfortabel bruk er noen av årsakene til at nettbrett nå har passert smarttelefoner på nettet. Dette er konklusjonen etter en ny studie utført av IT-selskapet Adobe, som har analysert over 100 milliarder besøk fordelt på mer enn 1.000 internettsider i USA, Europa og Asia.

Bedre surfeopplevelse


Den viser at nettbrett nå generer åtte prosent av den totale internettrafikken, mens smarttelefoner står for syv prosent. I følge undersøkelsen har dette sammenheng med at brukerne besøker 70 prosent flere nettsider hver gang de tar frem nettbrettet, enn når de benytter smarttelefonen.

- Du får rett og slett en bedre surfeopplevelse med et nettbrett, som er designet for dette formålet. Når du sitter i sofaen hjemme etter jobben har du dessuten bedre tid enn når du surfer på nettet via smarttelefonen mens du er på farten, sier Malin Bodolla (bildet), markedssjef for Adobe Digital Marketing i Norden.

Grå hår i hodet på markedsførere


Adobe spådde allerede i fjor at trafikken via nettbrett ville overgå smarttelefoner i 2013. I 2012 doblet nettbrett-trafikken seg, og dette er en trend Adobe forventer vil fortsette gjennom 2013. Selskapet har tidligere dokumentert at besøkende til nettbutikker kjøper for 54 prosent mer når de handler via et nettbrett enn en smarttelefon. Markedsførere bør derfor være ekstra oppmerksomme på disse brukerne, som samtidig stiller høyere krav enn de som bruker mobiltelefoner. Malin Bodolla mener én dårlig opplevelse på nettet er nok til at brukerne mister interessen for en bedrift eller virksomhet, uansett om den kommer via mobilen, nettbrettet eller en nettside.

- Man sjekker kanskje bankkontoen via smarttelefonen, men ved kjøp av en større gjenstand, som en sofa eller bil, foretrekker mange nettbrettet. Da forventer de også god grafikk som kan inspirere og skape drømmer. Markedsførere bør derfor gjøre mer ut av det digitale innholdet for nettbrett, sier Malin Bodolla.


Studien Adobe Digital Index er basert på data fra 100 milliarder nettstedbesøk fordelt over 1.000 nettsteder i USA, Asia og Europa. Adobe antar at studiens konklusjoner også gjelder for Norge.
Powered by Labrador CMS