Nettbutikken er en fiasko

INNSPILL: Du som driver fysisk butikk, kan fortsette å konsentrere deg om den i trygg forvissning om at nettbutikken ikke er i nærheten av å utgjøre noen stor trussel, skriver Trond Aam.

Publisert

I 20 år nå har vi hørt om den enorme veksten og om at fremtiden tilhører nettbutikken. Faktum er at nettbutikkene kun står for mellom 3 og 5 prosent av omsetningen i varehandelen (litt etter hva som regnes med). Hva skyldes denne fiaskoen?


Det var en gang i tiden at folk satt hjemme og planla hva de skulle kjøpe. De avdekket selv et behov, for så å oppsøke en butikk for å kjøpe det de manglet. I dag drar vi til kjøpesenteret for å finne ut hva vi mangler, for så å kjøpe basert på de impulsene vi påvirkes av der og da.
Vi planlegger stadig mindre, og stadig færre kjøpsbeslutninger tas etter rasjonelle vurderinger. Nettbutikken, som jo aldri har blitt noe annet enn en postordrekatalog på nett, fungerer i det gamle kjøpsmønsteret, men kun der. Det finnes fortsatt noen få som planlegger, sonderer og vurderer, før de kjøper. For disse fungerer nettbutikkene utmerket, men for den store hop, som kjøper på impuls og er irrasjonelle, er nettbutikken fullstendig uinteressant og ubrukelig.

Den fysiske butikken er uslåelig i et overflodssamfunn. Stadig flere bruker stadig mer tid på å bruke stadig mer penger. Ren fornøyelse, shopping som hobby, ro i sjelen. Vi vil ta på, kjenne på, lukte på, smake på, prøve, prøve sammen med annet, sammen med andre…

// Du som driver fysisk butikk, kan fortsette å konsentrere deg om den itrygg forvissning om at nettbutikken ikke er i nærheten av å utgjørenoen stor trussel. //

For 20 år siden skrev jeg en artikkel i Tekstilforum om fremtidens nettbutikk. Der kunne du blant annet gå inn i en butikk og scanne kroppen i 3D, i nettbutikken ville du så kunne få alle plagg perfekt i din størrelse. Ikke en gang dette har de fått til.

DEBATT: Er nettbutikken en fiasko? Delta i debatten!


Du som driver fysisk butikk, kan fortsette å konsentrere deg om den i trygg forvissning om at nettbutikken ikke er i nærheten av å utgjøre noen stor trussel. I bransjer som selger produkter der innholdet er viktigere enn utseende (bok, data) vil nok nettbutikken være en vesentlig aktør, men i alle andre bransjer vil den fortsette å være marginal.

Mitt råd til deg som driver fysisk butikk er derfor: fortsett å utvikle butikken din slik at du gir kunden de impulsene og sanseinntrykkene som gjør henne interessert, frister henne og får henne til å kjøpe. Kampen vil fortsatt vinnes av den som klarer å skape selgende butikker, med en atmosfære der kunden trives og får impulser. De fleste av oss er irrasjonelle, planlegger minimalt og handler impulsivt. For alle oss finnes det ikke noe reelt alternativ til den fysiske butikken. Vi handler ut fra det vi ser og opplever, ut fra de råd og tilbakemeldinger vi får, og ut fra den udefinerte følelsen vi får når vi ser og føler… bare en sjelden gang ut fra fornuft.
Bare den fysiske butikken har mulighet til å påvirke gjennom alle sansene, og dette vil gjøre at vinneren i uoverskuelig fremtid vil fortsette å være suveren.

Av Trond Aam
Aam jobber som utviklingskonsulent og foredragsholder i Pondera AS. Aam har tidligere jobbet som markedssjef i Nille og Hansen & Dysvik, kjedesjef i Christiania Belysning, samt prosjektleder for Gaver & interiør-messen. I tillegg har han vært konsulent for Varehandelens Høyskole og på selvstendig basis. Trond er også lærebokforfatter, foredragsholder og artikkelforfatter.
Powered by Labrador CMS