BLACK FRIDAY: Fjerde fredag i november har lenge vært Black Friday i USA. Nå lanseres den nordiske e-handelsdagen samme dag. Foto: Colourbox

Nettbutikkene lager nordisk e-handelsdag

Norske nettbutikker deltar aktivt når den første nordiske e-handelsdagen finner sted fredag 29. november – på Black Friday.

Publisert

I løpet av 24 timer vil norske nettbutikker glede sine kunder med spesialtilbud.

På denne måten sparker nettbedriftene i gang en julehandel som ifølge forskningsinstituttet HUI vil bli rekordstor for e-handelens del, skriver Distanshandel Norge i en pressemelding.

– Ved å lage en nordisk e-handelsdag vil vi også vise hvor komfortabelt det er å handle på nettet: Du kan studere vareutvalget i ro og mak, du unngår trafikkaos, parkeringsproblemer og overfylte butikklokaler, og du får varene brakt hjem på døra, sier Gerhard Anthun, daglig leder i Distansehandel Norge, bransjeorganisasjonen til de seriøse norske nettbutikkene.

 

Inspirert av Black Friday

Når den nordiske e-handelsdagen er lagt til fredag 29. november, har det sammenheng med Black Friday og Cyber Monday. Begge har sitt utspring i USA: Black Friday har lenge vært holdt dagen etter Thanksgiving, det vil si fjerde fredag i november. For butikkhandelen ga dette straks en omsetningsvekst som førte til at røde regnskapstall ble svarte, derav Black Friday. Tilsvarende har den amerikanske netthandelen brukt Cyber Monday, første mandag etter Thanksgiving, som dagen for de spesielt gode tilbudene.

 

Gode tilbud

Mange norske nettbutikker har allerede i mange år brukt Black Friday som en kickstart på julehandelen.

– Den er godt innarbeidet hos oss som den store kampanjedagen, til glede for både oss og våre kunder: Vi øker omsetningen og forbrukere som kjenner sin besøkelsestid vil kunne gjøre virkelig gode kjøp, sier kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes hos Komplett.no, Nordens største e-handelsselskap.

Også Martin Feigum Johansen i Zalando, Europas raskest voksende nettside for klær og sko, satser på Black Friday.

– Vi vil gi en rekke spennende tilbud. Til glede for eksisterende kunder, og forhåpentligvis så treffer vi også mange nye kunder, sier han.

Clas Ohlsson har både tradisjonell butikk og nettbutikk.

– Nettet er vår hovedaktivitet på e-handelsdagen fredag. Foruten spesielle tilbud får kundene fri frakt dette døgnet, sier Alf Jondahl i Clas Ohlsson.

 

 

Powered by Labrador CMS