Netthandel flytter Hyttetorget ut i skyen

I sin markedsføring satser Hyttetorget nå utelukkende på nett. Deres nye nettbutikk fungerer både mot egne butikker og forhandlerne, og tillegg er kundeservicen kraftig forenklet.

Publisert

Hyttetorget har i flere år bevisst satset på digitalisering av virksomheten gjennom aktiv satsing på e-handel i samspill med sine forhandlere og oppbygging av egne butikker. I dag har selskapet sju egne butikker og flere hundre forhandlere som er tilgjengelig gjennom deres nettbutikk. Satsingen på e-handel med leverandøren Gurusoft har økt fleksibiliteten og konkurransekraften i markedsføring og distribusjon av produktene på det norske markedet.

Hyttetorget ble etablert av Gunnar Larsen i 1993. Sønnene Bengt og Geir Larsen eier nå 42 prosent hver. Egne butikker har de i befolkningstette strøk, hvor den største ligger på Alnabru i Oslo. Fjell- og skidestinasjonene dekkes av forhandlere.

I fjor hadde Hyttetorget en omsetning på 80 millioner kroner, og den forventes å vokse til 90 millioner i år.

Satser på nettet

I tillegg til nettbutikken selger Hyttetorget sine produkter gjennom sju egeneide butikker og gjennom forhandlere. Men det er netthandel som det satses på. På markedsføringssiden fokuserer Hyttetorget nå utelukkende på nettmarkedsføring.

– Omsetningen vokser raskt på nett, forteller daglig leder Bengt Larsen.

Antall besøkende på nettsiden har økt fra 3.000 til 8.000 de beste dagene.

Nettbutikken er bygd opp slik at fleksibiliteten er stor. Kundene kan få sine varer levert hos forhandlerne, ikke nødvendigvis via Hyttetorgets nettbutikk eller deres fysiske butikker.

– Kompleksiteten i nettbutikken vår er høy, bekrefter Larsen.

Hyttetorget har brukt millionbeløp på utviklingen av nettbutikken sammen med Gurusoft. Larsen erkjenner at de kontinuerlig må arbeide med videreutvikling for å møte stadig nye krav og konkurransesituasjon i markedet.

Larsen er fornøyd med Gurusoft som leverandør som han mener ligger langt framme i utviklingen av moderne nettbutikker. I praksis fungerer Gurusoft som en IT-avdeling for dem.

Helge Krossøy hos Gurusoft kommenterer at Hyttetorget har en godt over gjennomsnittlig kompleks nettbutikk. Lager og logistikk-funksjonaliteten skal være meget god.

ERP-systemet er fra Visma Business.

Brukes til kundeservice

Hyttetorget bruker nettbutikken aktivt til kundeservice. FAQ er viktig i så måte. Dukker det opp spørsmål som man ikke får svar på der, opprettes det som et nytt spørsmål.

– Antall inngående telefoner har falt kraftig med denne tjenesten, konstaterer Larsen fornøyd.

Forhandlerne ser lagerstatus for alle varene og sine egne priser i løsningen, samt alle kjøpene som de har gjort. Det er også en sporingsfunksjon som gjør det mulig å se hvor varene befinner seg. Også forhandlerne har derfor lite behov for å ringe Hyttetorget med spørsmål.

Kunder kommer gjerne innom butikkene for å se nærmere på varene. I butikkene tilbyr Hyttetorget kompetent rådgiving og et bredt utvalg av produkter. Noe av utstyret er komplekst, så kompetente butikkselgere er et must.

Alle som handler får to prosent rabatt på neste ordre. I egne butikker samt hos noen av forhandlerne arrangeres jevnlig "Hytteskolen". Faste temaer er toalettløsninger, vann/avløp og energiløsninger.

– Skolen er populær. Ofte har vi 70-80 deltakere. Det er snakk om betydelige investeringer, så kundene være ønsker å være sikre når de bestemmer seg. Selv om kursene er lite salgsrettet, ender de med en del salg, forteller Bengt Larsen.

En del kunder ønsker å hente varene i butikken som ligger nærmest hytta. De er også opptatt av service og ettermarked. Folk flest bruker hytta bare noen uker i året. Hytter er utsatt for skader og frost, og hytteeiere ønsker seg trygghet. De vil være sikre på at utstyret på hytta fungerer.

Powered by Labrador CMS