- Netthandel øker emballasjemengden

Stadig økende netthandel fører til betydelige mengder transportemballasje ut til forbrukerne. Grønt Punkt Norge ser gjerne at flere aktører tar ansvar for emballasjen.

Publisert
Vi handler stadig flere varer på nett, og netthandelen i Norge øker langt mer enn handel i butikk.

- Viktig ansvar


Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) økte butikkhandelen sin omsetning med 5,2 prosent i løpet av årets fem første måneder, mens netthandel økte med hele 8,8 prosent.

– Netthandel fører til betydelige mengder transportemballasje ut til forbrukerne, og netthandelsaktørene har derfor et viktig ansvar for å dekke kostnadene ved innsamling og gjenvinning av denne emballasjen, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.

Ønsker å bidra


Netthandelsaktøren Komplett Group har ti nettbutikker i Skandinavia. I Norge er elektronettbutikken Komplett.no den største. Gjennom en avtale med returselskapet Elretur rapporteres all emballasjebruk inn til Grønt Punkt, som fakturerer dem direkte.

– Vi ønsker å drive på en miljøvennlig måte. Emballasje er ett av flere miljøaspekter hos oss, og vi jobber for å redusere vår belastning på miljøet, sier logistikksjef i Komplett Group, Steffen-André Welfler.

Fortsatt potensial


Grønt Punkt Norge ser gjerne at flere følger Komplett Groups eksempel, og tar ansvar for emballasjen. Jaana Røine i Grønt Punkt påpeker at nesten en tredjedel av omsetningen for netthandelsmarkedet er relatert til produkter som det tradisjonelt følger mye emballasje med, nemlig data, lyd og bilde.

– Både når det gjelder slike produkter og netthandel generelt, er det fortsatt mange aktører som ikke tar miljøansvaret for emballasjen. Å betale vederlag for emballasjen som følger varen gir god miljøsamvittighet, samtidig som du viser kunder og forbrukere at du tar samfunnsansvar, sier Røine.
Powered by Labrador CMS