Netthandel vokser raskest

Stadig flere gjør sine innkjøp via Internett. Netthandelen har dobbelt så sterk vekst som butikkhandelen.

Publisert
– Mens tradisjonell butikkhandel opplevde stagnasjon eller tilbakegang mot slutten av året, bare fortsatte veksten i netthandelen, opplyser daglig leder Gerhard Anthun (bildet) i Distansehandel Norge.

– Omsetningen via nettet endte i 2012 på nær 16,8 milliarder kroner, merverdiavgift medregnet. Det er en vekst på åtte prosent, sammenliknet med 2011, sier Anthun. I november var veksten i netthandelen nesten fire ganger så stor som veksten i butikkhandelen (+9,5 prosent mot +2,5 prosent). Internetthandelen med spesialisert vareutvalg, som sportsutstyr, har hatt betydelig vekst i 2012. Også salget av datautstyr og andre elektriske artikler samt klær og kosmetikk øker, mens postordre- og internettsalg av helsekost og bøker ser ut til å bli mindre i 2012 enn i 2011.
Powered by Labrador CMS