Netthandelen øker

Europeiske nettbutikker omsatte i fjor varer og tjenester for over 312 milliarder euro. Dette er en vekst fra året før på 19 prosent.

Publisert
Europa er nå verdens største e-handelsmarked, og utgjorde i fjor 35,1 prosent av den globale e-handelen.

Det viser tall fra Ecommerce Europe, den europeiske paraplyorganisasjonen for netthandel i Europa. Tallene er utarbeidet i samarbeid med ulike land. I Norge er det e-handlernes bransjeorganisasjon Distansehandel Norge som representerer Ecommerce Europe.

– Like interessant som den enestående omsetningsveksten, er det å registrere at europeisk netthandel skaper to millioner arbeidsplasser, et tall som er i hurtig vekst, sier daglig leder i Distansehandel Norge, Gerhard Anthun.

Tallene fra Ecommerce Europe viser også at tre av ti europeere handler varer og tjenester på nettet. Ecommerce Europe anslår videre at antall nettsteder som henvender seg direkte til forbrukerne, vil øke med 15–20 prosent årlig. E-handelen vokser nå langt sterkere enn tradisjonell detaljhandel, og i Europa antar man at den vil doble seg til 625 milliarder euro i 2016. De største markedene finner vi fortsatt i Storbritannia, Tyskland og Frankrike. Norden og Baltikum har en markedsandel i Europa på 9,2 prosent.
Powered by Labrador CMS