NHO Handel på kjedejakt

NHO handel er godt i gang med å utforme grunnlaget for en ny arbeidsgiverorganisasjon som i følge dem selv skal tilby norske varehandelskjeder et moderne og bransjetilpasset tjenestetilbud.

Publisert
NHO Handel skal ha et særlig fokus på varehandelskjeder, og drøyt fire måneder etter oppstarten av organisasjonen har man gjennomført innledende samtaler med sentrale kjedeaktører i alle de største bransjene.

Kartlegger bransjen


- Vi ønsker å være grundige og bruke god tid til å lytte til våre potensielle medlemmers innspill og forslag før vi utformer vårt tjenestespekter. Vi skal ha medlemmer som tenker langsiktig og som skal oppleve stor tilfredshet ved å være med på denne satsingen. Derfor er vi avhengige av gode, konstruktive innspill og god dialog både under etableringen og ikke minst når landsforeningen er i drift, sier salgsdirektør Lars Hoel i NHO Handel,

Derfor har man også bevisst valgt å bruke den første tiden til å snakke med og kartlegge de enkelte bransjene for å kunne gi et godt og tilpasset tilbud.

- Dette er en langsiktig, offensiv satsing fra NHO, som vi erkjenner at vil ta tid, påpeker Hoel, som forteller om mange positive reaksjoner fra varehandelen så langt.

- Vi har hatt en åpen tilnærming til dette, og har fått møter, opplevd konstruktive diskusjoner og fått gode råd på veien. Målet vårt er å ha aktive og langsiktige medlemmer som opplever at vi jobber for dem. Vi er avhengig av tilfredse kunder, akkurat som varehandelen, påpeker Hoel.

- Det er de som skal forme oss, og så må vi levere gode, bransjespesifikke løsninger på deres premisser.

Vil flytte hele bransjer


Strategien til NHO Handel er nemlig å flytte over hele bransjer. Det gjør prosessene litt mer utfordrende.

- Det tar tid, og vi må tenke egne løsninger for de store kjedene. Derfor har det også vært viktig for oss å gå ut og snakke med kjedelederne og HR-lederne. Poenget er å finne områder som ikke er godt nok dekket og ivaretatt i dag, sier Hoel.

- Flere av de store kjedene er ofte selvforsynt i forhold til kjøp av arbeidsgivertjenester, og vi tror de etter hvert blir mer og mer opptatt av de næringspolitiske rammebetingelsene for varehandelsbransjene. Der sitter NHO i førersetet, og vil kunne bidra sterkt til å sette handel på kartet. Uten å gå i detalj, så jobber vi nå aktivt med å finne gode, tilpassede løsninger på dette og på øvrige arbeidsgivertjenester. Vi begynner en langsiktig verveprosess nå i januar, sier Hoel.

- Bedre prosesser


Han er ikke bekymret for at det skal bli problematisk å plassere handel og industri under samme tak.

- Vi er ikke fornøyd med å kalle oss Næringslivets Hovedorganisasjon før varehandelskjedene er med, og vi tror tvert i mot at NHO Handel sammen med andre landsforeninger i NHO kan få til bedre prosesser, sier Hoel.

- Det finnes også etablerte verdikjedeprosjekter allerede, som NHO Handels medlemmer kan ta del i. NHO er allerede i dag sentral pådriver i flere verdikjedeprosjekter innenfor store varehandelsbransjer, der handel og industri jobber tett. Med fremtidens mange utfordringer i varehandelen må kanskje flere av aktørene i større grad se sine bransjer litt fra utsiden, og søke å få ut det totale lønnsomhetspotensialet, blant annet ved å optimalisere verdikjeden, avslutter Hoel.

Denne artikkelen er også publisert i Kjedemagasinet 9/2012
Powered by Labrador CMS