REKORD: Det blir rekord i julehandelen på nett i Norge, spår Adobe. Foto: Yayimages

Norge i verdenstoppen på mobil julehandel

Nordmenn vil handle på nett for svimlende 8,5 milliarder kroner i årets to siste måneder. En fjerdedel av handelen vil skje fra smarttelefoner eller nettbrett.

Publisert

Det hele topper seg «Cyber Monday», mandag 30. november – da netthandelen i Norge vil nå hele 263 millioner kroner. At en fjerdedel (25 prosent) vil gjøres fra smarttelefoner eller nettbrett, plasserer Norge i verdenstoppen på mobil netthandel.Dette fremgår av Adobe Digital Index.

Julemånedene november og desember er viktige for handelen, da de samlet står for 20,6 prosent av Norges årlige netthandel. Vi vil i år handle på nett for 8,5 milliarder – i snitt 2226 kroner per nettbruker – i denne perioden. Dette er noen av spådommene i Adobe Digital Index, en analyse av nettjulehandelen basert på 20 milliarder besøk hos 4.500 nettbutikker over hele verden, skriver Adobe i en pressemelding.

– Nordmenn ventes i år å gjøre en fjerdedel av nettjulehandelen fra mobile enheter, en økning på 25 prosent fra i fjor. Det plasserer nordmenn i verdenstoppen på mobil julehandel, bare slått av japanerne, sier Jes Schyum, nordisk kommunikasjonssjef hos Adobe.

Toppene i julehandelen varierer fra land til land. I Norge forventes netthandelen å nå sitt høydepunkt mandag 30. november («Cyber Monday»), med et samlet beløp på 263 millioner kroner. De andre nordiske landene er noe tregere og forventer alle å nå toppen en uke senere, nærmere bestemt den 7. desember.

– Den omfattende netthandelen skyldes i stor grad bekvemmelighet. Julegavene kan kjøpes samtidig, gjerne fra sofaen hjemme og uten stress og mas, bestilles ferdig innpakket og bli sendt direkte til mottakeren, sier Schyum.

 

Powered by Labrador CMS