Du er her

Norges beste butikksjef

Bente Danielsberg fra Norli Kremmertorget på Elverum er kåret til "Årets butikksjef 2012" i faghandelen.
Av Kjedemagasinet
Publisert 17.07.2013 15:33

Hun blir dermed den første vinneren av den nyopprettede prisen, som har som mål å løfte frem og gi økt annerkjennelse til den innsatsen som gjøres av butikksjefen.

- Glad og stolt
Danielsberg stakk av med seieren i sterk konkurranse med fem andre butikksjefer. Sammen representerte de ulike kjeder og bransjer innen faghandelen, men har det til felles at de er enere innen sine respektive felt.

- Her er alle vinnere, sa juryformann Vidar Mellegård fra Impact, som påpekte at juryen hadde hatt en vanskelig, men hyggelig jobb med å finne frem til kun én vinner blant de seks kandidatene.

Prisen ble delt ut av statssekretær Jeanette Moen i Nærings- og handelsdepartementet under en uhøytidelig seremoni i Oslo onsdag 19. juni. Vinneren selv hadde ikke forventet å måtte entre podiet for å ta i mot blomster og diplom.

- Dette hadde jeg ikke trodd. Å være én blant disse seks kandidatene er stort i seg selv, og jeg er både glad og utrolig stolt, sa Bente Danielsberg, som nesten ikke fant ord etter å ha mottatt det håndfaste beviset på at hun er "Årets butikksjef 2012".

Omfattende prosess

Det er kjedene selv som har meldt på de ulike kandidatene. Kriteriene for å bli nominert til prisen er at vedkommende driver en butikk med minst fem ansatte og at den ligger i Norge. Det er også avgjørende at man har høy medarbeidertilfredshet, at man tenker nytt og skaper oppmerksomhet i sitt nærmiljø og i sin kundekrets, at man viser interesse for å utvikle både egen og andres kompetanse, og ikke minst at man skaper gode økonomiske resultater. I juryen satt representanter fra Impact, Daymaker, Virke, Oslo Handelsstands Forening og Kjedemagasinet, og det ligger en omfattende prosess bak utvelgelsen av vinneren, som i tillegg til en gjennomgang av økonomiske resultater inkluderer personlige intervju og mystery shopping.

Laginnsats

I juryens begrunnelse blir det påpekt at Norli Kremmertorget toppet mystery shopping-undersøkelsene som ble gjennomført i forbindelse med "Årets Butikksjef", og at butikken har et godt rykte for sin kundebehandling, som går langt på utsiden av det som anses å være butikkens lokalmarked. Videre heter det at "vinneren jobber i en bransje med sterk konkurranse og med stort press på marginer. Allikevel klarer butikken å prestere en resultatgrad på over 20 prosent. Man går langt over budsjett, gjennom å øke snitthandelen og få flere kunder, og man er opptatt av å gjøre mersalg på en «intelligent» måte. Det skal oppleves naturlig for både selger og kunde. Vinneren er meget flink til å utnytte kjedekonseptet, men det unike er at hun tar initiativ til å gjøre noe ekstra i sitt lokalmiljø. Hun er opptatt av å skape synergier for hele kjøpesenteret når det har sine kundearrangementer. Hun setter faget svært høyt, og alle i butikken må ha inngående kunnskap om sine produkter. Alle i butikken har ulike oppgaver man har full kontroll på, og vinneren er veldig opptatt av at de jobber som et team i butikken, skaper resultater sammen og gjør hverandre gode. Hun har et sterkt motiv i å se andre mennesker samarbeide og lykkes. Forbedringer gjøres sammen, og alle må være involvert."

- Dette betyr mye for meg, og er motivasjon for å stå på og jobbe videre, sa Bente Danielsberg, som også selv passet på å dele prisen med de hun jobber sammen med.

- De skal ha mye av æren. Uten dem hadde jeg jo ikke stått her og tatt i mot denne prisen i dag, sier butikksjefen, som trekker frem team building og godt humør som de aller største suksessfaktorene for å lykkes i den daglige driften.

 

Nøkkelord