Du er her

Norges første ubetjente døgnåpne butikk

I går kveld åpnet Coops lavpriskjede Extra Norges første ubetjente døgnåpne dagligvarebutikk i Bogstadveien i Oslo.
Av Pressemelding
Publisert 14.06.2019 08:38

Da de ansatte gikk hjem klokken 23.00 i går kveld, overtok teknologien i det som er Norges første helautomatiske og døgnåpne dagligvarebutikk. Det gjør det mulig for kundene å handle melk, brød og pålegg til alle døgnets tider.

Coop alltid i forkant

– Med 1,7 millioner medeiere, må vi hele tiden følge med på hva som skjer og tilpasse oss utviklingen i samfunnet. Coop har alltid vært i forkant med tanke på bruk av teknologi i dagligvarebransjen, derfor er det naturlig for oss å teste ut dette konseptet nå, sier Christian Hoel som leder Extra-kjeden i Coop.

Extra-butikken vil fremstå som en ordinær dagligvarebutikk, med ansatte på jobb frem til klokken 23 på kvelden. Etter det tar teknologien over. Kundene må identifisere seg ved hjelp av BankIDog laste ned CoopKey-appen på mobiltelefonen, når de låser seg inn i butikken. Deretter vil man kunne handle som normalt, før man selv sjekker ut varene og betaler i en ubetjent kasse

Kommer flere løsninger

– Aera og andre leverandører har gitt oss plattformen og mulighetene til å realisere dette og vi kommer til å lansere flere viktige kundevendte løsninger fremover, konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop Norge.

Butikken er fullspekket med nytt og innovativt sikkerhetsutstyr som skal ivareta sikkerheten både på dagen og kvelden for kundene. Kameraene vil registrere unormal aktivitet og vekter blir varslet. Det vil også være «hjelp knapper» i butikken slik at kunder kan komme i kontakt med vekter.

Om butikken blir en suksess, utelukker ikke Coop Norge at de vil åpne flere slike butikker rundt om i landet.

– Vi gjør dette for at kundene våre skal kunne handle raskt og effektivt når det passer dem. Mange jobber skift, og disse vil nå få mulighet til å handle på vei hjem. Samtidig ser vi at økt bruk av teknologi kan bidra til å holde liv i nærbutikker på steder hvor det ellers har vært vanskelig å få lønnsomhet, sier Stokke.

Enorm utvikling

Utviklingen i dagligvarebransjen har vært enorm når det gjelder apper, personlige rabattkuponger- og lojalitetsprogrammer.

– Coop har en historie for være innovative. Vi var blant annet først ute med selvbetjente butikker for 70 år siden og vi var først ute med selvskanningskasser. Tidligere har vi testet og tatt i bruk teknologi som elektronisk medlemsregistrering, håndskanning og ShopExpress, sier Stokke.