Rikke Kyllenstjerna: – Nordmenn handler mye fra utlandet, nesten dobbelt så mye som svenskene. (Foto: PostNord)

Norsk netthandel firedoblet siden 2008

Netthandelen fortsetter å øke: 66 % av Norges befolkning oppgir at de handler på nett hver måned. I fjor brukte vi Nordmenn 49,1 milliarder på netthandel av fysiske varer.

Publisert

I PostNords rapport «Netthandelen i Norden» anslås det at vi nordmenn handlet på nett for 49,1 milliarder NOK i fjor. I snitt handlet en nordmann for 2.095 kr per måned på nett i 2018, som er en firedobling siden 2008. Norge handler nesten dobbelt så mye fra utlandet som nabolandet Sverige.

Hele rapporten kan lastes ned her.

Klær og sko, etterfulgt av hjemmeelektronikk, er de to største kategoriene forbrukere i Norge kjøper oftest fra utlandet.

— Nordmenn handler mye fra utlandet. Dette skyldes nok at mange merkevarer ikke finnes i norske butikker. På lang sikt kan det også føre til at utenlandske nettbutikker etablerer lokale lagerløsninger i Norge, i hvert fall for returer, sier PostNords netthandelsekspert Rikke Kyllenstjerna.

I takt med at netthandelsbransjen modner, er vi mange som begynner å regne netthandel som et innlysende førstevalg: Det er enkelt å sammenligne priser, og det er praktisk med forskjellige leveringsalternativer og sikre betalingssystemer. Hele verdens produktutvalg er bare noen klikk unna i telefonen.

Mange fremhever rask levering som en avgjørende suksessfaktor, og en del selskaper har begynt med levering samme dag. Men for meg som mottaker er det viktigere å ha kontroll på leveringen – å kunne velge når og hvor jeg får pakken – enn at den er rask.

Forskjeller mellom landene

Samtidig er variasjonen stor mellom de nordiske landene. Hjemlevering er førstevalget for majoriteten av danskene som handler på nettet, mens svenskene heller velger å hente pakkene på et utleveringssted. De samme forskjellene ser vi når det gjelder valg av ulike betalingsløsninger på den andre siden av grensen.

Selv om Norden på mange måter er ett marked, er forbrukernes atferd alt annet enn lik. Nordmenn, som er vant til tollhindre i Europa, er for eksempel mer tilbøyelige til å handle fra Nord-Amerika enn sine nordiske naboer. Finnene handler mest fra Sverige, svenskene fra Tyskland og danskene fra Storbritannia.

En netthandelsaktør som ønsker å nå et marked i nabolandene, gjør derfor klokt i å studere hvordan de potensielle kundenes atferd varierer og utvikler seg.

Mobile first - en forvandling

I takt med at mobile enheter er blitt mer handelsvennlige, og med at bedriftene har mobiltilpasset hjemmesidene sine, er forbrukernes kjøpevaner i stadig større grad sentrert rundt mobilen. Forbrukerne har i prinsippet alltid telefonen for hånden, og dette paradigmeskiftet skaper derfor enorme muligheter for netthandelsaktørene.

For en fysisk butikk kan forbrukernes kontinuerlige digitale tilstedeværelse sammenlignes med at omtrent alle forbrukere går forbi butikken – hver dag.

Den mobile revolusjonens episenter befinner seg i store deler av Asia der mobile first lenge har vært en naturlig del av handelen, og der flere hundre millioner mennesker alltid har sett på mobilen som den primære digitale forbindelsen til butikken.

Nordiske forbrukere ligger også langt fremme sammenlignet med den øvrige vestlige verden. Flere enn fire av ti nordiske netthandelskunder gjennomfører minst ett kjøp med mobilen hver måned, noe som innebærer en økning på hele tolv prosentpoeng bare siden 2016. Går man tilbake til 2008, svarte kun mellom to og fire prosent at de hadde handlet via mobilen det siste året.

Rapporten beskriver utviklingen og forbrukeratferden knyttet til handel på nett. Rapporten har blitt produsert av PostNord siden 2009 og er basert på forbrukerundersøkelser gjennomført månedlig av Kantar SIFO i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Til sammen har 89 053 respondenter deltatt i undersøkelsene i løpet av 2018. Det svenske Handelns Utvecklingsinstitut står for analysen.

Powered by Labrador CMS