Notabene-sjef Stian Simonsen gleder seg over at de får effekt av omstillingen som begynte for to år siden.

Notabene tilbake for fullt etter konkurs

Bokhandelkjeden Notabene reiste seg fra asken som Fugl Føniks. Med strammere retailfokus og streng kostnadskontroll er resultatene igjen i pluss.

Publisert

I 2013 gikk Notabene-kjeden konkurs. Hovedkreditor DNB ble da - noe ufrivillig - midlertidig eier for å sikre driften inntil ny eier ble funnet. Den prosessen pågår fortsatt, men det er grunn til å tro at DNB får solgt kjeden innværende år.

Stian Simonsen begynte som sjef for Notabene i april i fjor.

– Snuoperasjonen ble tyngre enn DNB trodde. Omstilling tar tid, forteller han.

Første år etter konkursen gikk det mye til å skrive alle avtaler på nytt og få driften skikkelig i gang igjen.

Medisinen virket

Notabene har nå 108 butikker, hvorav 105 er egeneid. Bare tre butikker er basert på franchise, så det er altså ingen tvil om at det er egeneide butikker som er den foretrukne modellen.

Notabene fikk en tung økonomisk start i fjor, men siden er det blitt kraftig bedring. Driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) endte i 2014 på 18 millioner kroner i minus, men fjor ble det omtrent samme beløp i pluss!

Skolerekvisita er blant produktene som er løftet fram og har fått høyere prioritet i butikkene.

Sortimentet er endret. Eksempler på produkter som er løftet fram og fått høyere prioritet i butikkene er leker, skolerekvisita, bøker, party, bursdager og kort. Det satses også mer på egne merkevarer. Motsatt er det blitt mindre reiseartikler og interiørprodukter hos Notabene.

– Vi har i første omgang styrket det tradisjonelle bokhandlerpreget, forklarer Simonsen.

Innredningen er blitt rustet opp, og det er A.S. Montasje i Ski som er Notabenes faste leverandør. De produserer butikkinnredningen i eget møbelsnekkeri og monterer også i butikkene.

Notabene har begynt å høste gevinstene av de tøffe beslutningene som ble truffet i 2014, blant annet om å kutte ut enkelte produktkategorier.

– Jeg er svært imponert over viljen til endring hos butikksjefene og butikkselgerne, sier Notabene-sjefen.

Flere butikker ble lagt ned etter konkursen, naturlig nok de som hadde de svakeste utsiktene for lønnsomhet. I år er to nye butikker åpnet, i Mjøndalen og på Gjøvik. Notabene mener at et areal på rundt 150 m2 er ideelt for dem. Men de har også fungerende butikker som har mindre enn 100 m2.

Netthandel neste prosjekt

- Notabene har mye å gå på innen e-handel, erkjenner Simonsen.

Før jul ble en ny nettbutikk lansert, og det vil bli satset sterkere framover. Blant annet er det etablert en kundeklubb.

- Den generelle veksten i detaljhandelen på mellom 0-3 prosent, men vi bør slå den, mener Simonsen.

Notabene-sjefen poengterer at det er nødvendig med stadige forbedringer fordi kostnadsbasen stiger med noen prosent hvert eneste år.

Les den fullstendige artikkelen om Notabenes snuoperasjon og nye driftsmodell i Kjedemagasinets nyeste utgave.

1985: Notabene ble etablert av Rune Nicolaisen og Henning Naas.

2000: Kjeden var kommet opp i 64 butikker.

2006: 106 butikker, 422 millioner i omsetning. Fondet Reiten & Co kjøpte 64% av kjeden.

2011: 157 butikker, inkludert to i Sverige og ni i Polen.

2012: Omsetningsfall

2013: Konkurs. DNB overtar boet og viderefører driften med et færre antall butikker.

2014: Kraftig omstilling. Strammere retailfokus og kostnadskontroll.

2015: Stian Simonsen ny leder. Resultatet tilbake i pluss.

2016: Kjeden får trolig ny eier. Satsing på netthandel.

Notabenes "flaggskipbutkk" på 300 m2 ligger på Storo Storsenter.
Powered by Labrador CMS