Du er her

NRF Retail’s Big Show : Årets viktigste retailtrender

Mer AI, større risikoer og en veldig viktig handlekurv. Det er noen av stikkordene som Extenda Retail tar med seg hjem etter å ha besøkt verdens største retailmesse i New York.
Av Redaksjonen
Publisert 01.03.2019 14:25

Av: Monica Tangen, Extenda Retail

Hele rapporten fra Extenda Retail kan leses her.

Årets NRF Retail’s Big Show gikk av stabelen i New York mellom 13.-15. januar. Flere ansatte fra Extenda Retail var på plass for å stille ut programvareløsningene sine, men også for å samle inn verdifull informasjon om retailbransjen.

– Vi har vært på messen i mange år nå, og synes det er en fantastisk plass for å sikre seg inspirasjon og kunnskap om retail. Med både utstillere og foredrag blir balansen god mellom forskningsrapporter, den nyeste teknologien og praktiske eksempler fra virkeligheten, sier Henrik Archenholtz, Commercial Director i Extenda Retail, 

At messen holder til i New York er neppe en tilfeldighet da landet er kjent for å stadig ligge i forkant når det kommer til å prøve nye konsepter og teknologi. For Henrik Archenholtz ble det tydelig at amerikanske retailers generelt er mindre redde for å mislykkes enn vi er i Norden. 

– Det var veldig slående! Jeg opplevde at amerikanere har en helt annerledes innstilling til å ta risikoer. De prøver heller nye ting, og våger å mislykkes, enn å analysere og fundere for mye i forkant.

Det kan handle om å stadig prøve nye butikkonsepter, skape nye egne varemerker eller samarbeide med nye partnere. Henrik Archenholtz mener også at amerikanske retailers er veldig dyktige til å analysere helheten av innsatsene sine.

– Et konkret eksempel var en retailer som hadde åpnet en pop-up-store. I stedet for å kun måle ROI i akkurat den butikken var de dyktige på å analysere hva som også skjer i etterkant av besøket. Kjøper kunden noe hjemmefra? Har snittkjøpet i området gått opp i ettertid? Det var veldig inspirerende å se, og egentlig veldig logisk, sier Henrik Archenholtz. 

Fokus på handlekurven

For Ola Wessman, Business Solution Architect i Extenda Retail, var dette hans fjerde år på plass i New York. Han opplevde et av årets trender som at omnikanal begynner å bli ferdigsnakket, og at det i stedet handler om å se sine kontaktpunkter mot kundene som èn felles kanal.  

– Utfordringen framover blir å kunne sikre leveransene sine slik at de kan leve opp til kundenes behov. For eksempel skal en kunde kunne starte sin handleopplevelse i en fysisk butikk, men kanskje gjennomføre kjøpet hjemmefra eller i mobilen på vei til jobben. Da er det avgjørende for retaileren at alle kanalene fungerer såpass sømløst at de har blitt til èn og samme, sier Ola Wessman. 

Han deltok på flere foredrag der det nettopp var snakk om å revurdere måten retailere tenker på kundekontakt og kjøpskanaler. En felles konklusjon var at det blir viktigere og viktigere å la opplevelsen, uansett kanal, være helt konsekvent og samspilt. Ola Wessman mener at det gjelder å sette handlekurven i fokus for å lykkes med dette.


Ola Wessman prøver ny teknologi, som det ble vist fram mye av på NRF.

– Før har retailere fokusert på kunden, men nå gjelder det å også fokusere på handlekurven. Handlekurven skal være tilgjengelig uavhengig av tid og sted, og kanskje til og med uavhengig av person. Se for deg at en tenåringssønn legger varer i en digital handlekurv, mens mammaen er den som faktisk avslutter kjøpet, sier Ola Wessman. 

AI framskynder automatisering

AI var et av de heteste emnene i New York denne gang. Det mener Jonas Bergström, Head of Product Strategies i Extenda Retail.

– Når jeg besøkte messen for noen år siden var det mest snakk om Big Data og Machine Learning, men i år var AI absolutt det heteste samtaleemnet. Det var spennende å endelig få se mange praktiske eksempler.

Jonas Bergström var særlig imponert av en motekjede som demonstrerte hvordan de har tatt i bruk AI allerede i designprosessen, men poengterer at det fort kan bli litt kjedelig dersom du alltid skal basere nye design på historiske versjoner. Derimot mener Jonas Bergström att AI framskynder automatiseringen av hele retailbransjen; alt fra prissetting og vareplassering til ordrelegging og lageroptimalisering. 

Selv om Amazon ikke tok særlig mye plass på årets NRF Retail’s Big Show var det tydelig at selskapet har påvirket bransjen til å legge mer fokus på teknologi og utvikling.


Ola Wessman, Henrik Waltersson og Jonas Bergström fra Extenda Retail var på plass allerede dagen før messen åpnet for å stelle i stand utstillingen sin. 

– Jeg tror vi vil se enda mer Amazon-inspirerte retailere framover som kjøper opp tech-selskaper for å legge beslag på programvaren. Eventuelt gjør de som eksempelvis Ica har gjort i Sverige og starter egne Innovation Labs for å henge med i utviklingen, kommenterer Jonas Bergström. 

Utnytte butikkenes styrker

Praten om butikkdød pågikk i år også, men i følge Jonas Bergström vokser det samtidig fram en tydelig kontrast hvor retailere tar nye tak og fokuserer på den fysiske butikkens mange styrker.

– Det gjelder å finne sin sweet spot. For om du kun skal konkurrere på pris har kundene sannsynligvis ingen grunn til å komme inn i butikken din lengre, konkurransen er for hard. Kan du i stedet skape andre verdier, som ekte kompetanse og god hjelp fra personalet, kan butikkens forutsetninger virkelig styrkes.

Under et av foredragene fikk Jonas se forskning som viste at Conversion Rate generelt er høyere i butikk enn på nett. En tendens var også at antallet besøk i butikk synker, men at snittkjøpene samtidig blir høyre.

– Kunder setter veldig pris på de fysiske butikker som kan tilby merverdier og er fort mer tilbøyelig til å betale mer. Det er så mye snakk om digitalisering at det i blant kan være lett å glemme hva som faktisk er kjernen hos hver enkelt retailer. Som en av foreleserne sa under messen: Don’t forget your retail basics, avslutter Jonas Bergström.

Faktaboks

Extenda Retail

Extenda Retail ble dannet den 1. september i fjor da det amerikanske investorselskapet Symphony Technology Group (STG) kjøpte opp både svenske Extenda og programvare- og konsulentvirksomhetene i Visma Retail-divisjonen. Selskapet er en sterk aktør innen programvare for detaljhandel, og har ledende kunder i over 35 land, som eksempelvis Norgesgruppen, H&M og Auschan. Extenda Retails løsninger strekker seg fra POS og programvare for butikk til butikkdata, WMS og kundelojalitet. 

NRF Retail’s Big Show 2019

Den årlige retailmessen i New York samler retailers og leverandører fra hele verden. I år var det deltagere på plass fra 99 forskjellige land, og det totale antallet besøkende landet på imponerende 38 000. I løpet av 3 intensive dager kunne besøkende delta i utallige foredrag, besøke 800 utstillere og se den nyeste teknologien.