Du er her

Ny betalingsløsning for Indiska

Indiska bytter betalingsleverandør til Nets for sine butikker i Norden. Målet er å tilby samme kundeopplevelse i alle kanaler.
Av Nils Vanebo
Publisert 31.10.2019 08:41

Det skriver Nets i en pressemelding.

— Nets viste et sterkt engasjement, og vi får en kostnadseffektiv totalløsning som er fremtidssikker. Vi sparer kostnader ved å få støtte innen spørsmål relatert til compliance. I tillegg får vi en helt ny inntektsstrøm av tjenesten for valutaveksling, en tjeneste som fungerer bra i Norden, sier Niclas Hjortenmark, IT-sjef hos Indiska.

Indiska tilbyr mote, innredning og tilbehør med et moderne og unikt preg basert på indisk inspirasjon og skandinavisk design. Kjeden har i dag mer enn 75 butikker i Norge, Sverige og Finland, i tillegg til nettbutikk.

Betalingsløsningene fra Nets er markedsledende innen stabilitet og inkluderer 160 moderne betalingsterminaler i Norge, Sverige og Finland. Terminalene benytter samme plattform og integrasjon mot kassaleverandøren Sitoo i alle landene. Kortinnløsningsavtalen er på omtrent 500 millioner kroner, og inkluder alle lokale betalingsmetoder samt de internasjonale korttypene Visa, Mastercard og Diners.

Gjennom Nets 360 Loyalty vil Indiska tilby medlemmene muligheten til å knytte medlemskapet direkte til sine betalingskort. Dette gjør det enklere for kundene å benytte medlemskapet, samtidig som det er kostnadsbesparende for kjeden ved at det reduserer behovet for egne medlemskort. Når betalingskortene benyttes, sendes informasjon om medlemmenes handel i realtid til kjedens CRM-system. Dette sikrer at bonusen for hvert kjøp registreres automatisk, fremfor manuell håndtering i kassen. Innmelding av nye medlemmer effektiviseres også ved at dette skjer direkte gjennom betalingsterminalene.

Tjenesten DCC, Dynamic Currency Conversion, gjør det mulig for butikkene å tilby utenlandske kunder å betale i egen valuta, noe som reduserer usikkerheten om den endelige prisen. Ved at kjeden får en del av gevinsten fra valutavekslingen fra utenlandske kunder, skaper løsningen en ny inntektsstrøm for Indiska, en gevinst som ellers tilfaller kundens bank eller kortselskap.

Indiska får også bistand til spørsmål om compliance. Dette gir en reel kostnadsbesparelse på omtrent 300 000 kroner per år, ved at det reduserer behovet for eksterne konsulenter.

– Vi er veldig glad for samarbeidet med Indiska. Sammen kan vi i felleskap utvikle salgskanalene til Indiska og bidra til forenkling både for kjeden og kundene, sier Patrick Höijer, Chief Commercial Officer i Nets.

Samtlige butikker i Norge, Sverige og Finland vil være i gang med den nye betalingsløsningen innen Black Friday.