GS1-standarden, som nå introduseres bredt i Norge, benyttes i flere land og bransjer – fra dagligvarer til fashion. (Illustrasjonsfoto: GS1 Norway)

Ny digital standard vil øke netthandelen

Bedre informasjon og strukturerte produktdata på nett gir mer relevante søkeresultat i eksterne søkemotorer. Nå lanseres GS1 SmartSearch – en digital standard som hjelper merkevareeiere og nettbutikker å synliggjøre sine produkter på nett.

Publisert

Not-for-profit-organisasjonen GS1 Norway lanserer nå en åpent tilgjengelig standard som skal øke synligheten til produkter på nett. GS1 SmartSearch er en web-standard som bidrar til mer detaljert, nøyaktig og ryddig informasjon rundt et produkt, noe som i sin tur gjør produktet mer relevant i et Google-søk eller i andre søkemotorer. Dermed er det mulig å øke konverteringsraten for produktet på nettportaler, i nettbutikker eller i digitale markedsplasser.

GS1 SmartSearch ble etablert som en internasjonal standard i februar 2016, og er i dag anerkjent som den første eksterne utvidelsen til Schema.org, som bl.a. Google, Microsoft og Yahoo står bak. GS1 standarden benyttes i flere land og bransjer – fra dagligvarer til fashion – og introduseres nå bredt i Norge.

Gjør informasjon synlig

GS1 SmartSearch gir merkevareeier og nettbutikker muligheten til å legge inn strukturert informasjon om produktene, som for eksempel tekstilbruk, størrelser, produksjonsland m.m. Alle produktets egenskaper og bilder kobles til GTIN (Global Trade Item Number) – GS1 sin unike, global produktidentifikator. Alle dataene struktureres så i en kode som legges ut på produktets webside. Slik blir produktet mer relevant – og derfor lettere synlig i eksterne søkemotorer. Samtidig blir presentasjonen og informasjonen mer innholdsrik for potensielle forbrukere.

Bedre treff øker salget

Et pilotprosjekt i Norge ble innledet for ett år siden, der moteselskapet Voice implementerte GS1 SmartSearch i nettbutikken til merkevaren Jean Paul. E-commerce manager i Voice, Atle Egenes, er godt fornøyd med resultatene så langt.

Egil Wist: – Ved å rydde opp i og strukturere produktdataene, blir produktene mer tilgjengelige i søk. (Foto: GS1 Norway)

– Produktsidene, der vi har implementert GS1 SmartSearch, har en prosentmessig større fremgang enn andre sider uten GS1 SmartSearch. Gode resultater i pilotprosjektet har gjort at vi nylig innførte GS1 SmartSearch også i vår nettbutikk Matfashion.no, forteller Egenes.

– Kravene til resultater blir stadig hardere, noe som også gjelder resultater i søkemotorer og søkeoptimalisering. Dette fokuset vil nok bare øke fremover, sier Atle Egenes i Voice.

Henter all informasjon på nett

Seniorrådgiver i GS1 Norway, Egil Wist, mener fordelene med bedre synlighet er nyttig både for nettbutikker og fysiske butikker.

– Vi vet at over 70 prosent av alle salg i varehandelen gjøres etter at forbrukeren først har hentet produktinformasjon på nett. Å gjøre produktene relevante for Google og andre søkemotorer er derfor svært viktig for å være konkurransedyktig – uansett hvilken bransje du tilhører, sier Wist.

– Ved å rydde opp i og strukturere produktdataene, blir produktene mer tilgjengelige i søk, samtidig som forbrukeropplevelsen blir bedre. Da er veien kortere inn til de digitale markedsplassene eller nettbutikkene. Dette blir stadig viktigere i takt med at netthandelen øker, avslutter Seniorrådgiver i GS1 Norway, Egil Wist.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS