Du er her

Ny innpakning sparer miljøet

Den nye innpakningen til Cevitas blåbær kutter både plast og transport. – Vi har en helt annen tilnærming til emballasje nå enn vi hadde for bare fem år siden, sier kategorisjef for frukt og grønt i NorgesGruppen, Pål Westby.
Av Redaksjonen
Publisert 17.05.2019 22:06

Klima og miljø er høyt på dagligvarekunders agenda. I 2018 fikk KIWI flere forespørsler om plast en pris. Ifølge NorgesGruppens kundeundersøkelse er det en klar forventning om at det blir satt i gang tiltak mot matkasting, plastforsøpling og annen miljøbelastning.

Papp- erstatter plastbeger

– Kundene våre vil ikke kaste mat eller måtte ta med seg unødvendig emballasje hjem, og det forstår vi godt. Derfor jobber vi nå systematisk med å utvikle bedre løsninger for innpakning, Kategorisjef for frukt og grønt i NorgesGruppen, Pål Westby.

NorgesGruppen har jobbet tett med sine leverandører for å gjør innpakningen mer miljøvennlig. I 2018 fjernet KIWI, MENY, SPAR og Joker 356 tonn plast fra frukt og grønt i sine butikker.

– Vi har erstattet plast med papp der det ikke går på akkord med holdbarhet. Nå kommer for eksempel avokado og jordbær i pappbeger istedenfor plastbeger, forklarer Westby

I tillegg har det blitt gjort en rekke tiltak for å øke fyllingsgraden til produktene. Det betyr en mer effektiv innpakning som reduserer mengden plass et produkt tar, og som igjen fører til mer effektiv transportering. Et eksempel er Cevitas nye innpakning for blåbær som nå er ute i butikk. 

Høyt på kundenes agenda

Klima og miljø er høyt på dagligvarekunders agenda. I 2018 fikk KIWI flere forespørsler om plast en pris. Ifølge NorgesGruppens kundeundersøkelse er det en klar forventning om at det blir satt i gang tiltak mot matkasting, plastforsøpling og annen miljøbelastning.

– Kundene våre vil ikke kaste mat eller måtte ta med seg unødvendig emballasje hjem, og det forstår vi godt. Derfor jobber vi nå systematisk med å utvikle bedre løsninger for innpakning, Kategorisjef for frukt og grønt i NorgesGruppen, Pål Westby.

NorgesGruppen har jobbet tett med sine leverandører for å gjør innpakningen mer miljøvennlig. I 2018 fjernet KIWI, MENY, SPAR og Joker 356 tonn plast fra frukt og grønt i sine butikker.

– Vi har erstattet plast med papp der det ikke går på akkord med holdbarhet. Nå kommer for eksempel avokado og jordbær i pappbeger istedenfor plastbeger, forklarer Westby

I tillegg har det blitt gjort en rekke tiltak for å øke fyllingsgraden til produktene. Det betyr en mer effektiv innpakning som reduserer mengden plass et produkt tar, og som igjen fører til mer effektiv transportering. Et eksempel er Cevitas nye innpakning for blåbær som nå er ute i butikk. 

Kraftige kutt

Den nye innpakningen har gått fra å være rund og i plast til å bli firkantet og i papp. Den kutter 48 prosent CO2 per tonn blåbær fraktet. – Her har vi tenkt helt nytt. Utformingen gjør at vi kan stable den mer effektivt i vogntogene, og vi har kuttet bruk av plast betraktelig, forklarer Westby. 

Dette betyr at man kan frakte nærmere 50 prosent mer blåbær per vogntog. Basert på målsatt volum for 2019 tilsvarer det 50 vogntog spart.

– Når det er snakk om så store volumer som vi opererer med i dagligvarebransjen er det klart at dette har en stor positiv effekt. Vi estimerer at dette tiltaket vil kutte 48 prosent CO2-ekvivalenter per tonn blåbær fraktet, sier Westby.

‘Helt avgjørende’

– Økt bevissthet både blant forbrukerne og næringslivet er helt avgjørende for å at vi skal kunne møte miljøutfordringene vi står overfor. Vi er glad for miljøtiltak, slik som eksemplet med blåbæremballasjen. Det er et konkret plastreduserende tiltak som i tillegg også reduserer klimagassutslipp fra transport, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet

Hun forteller at Naturvernforbundet i økende grad opplever at folk ønsker å redusere unødvendig plastemballasje.

– At KIWI i fjor erfarte at plast engasjerer mer enn lommeboka, viser jo tydelig at forbrukerne er opptatt av miljø og plast, sier hun. 

(Pressemelding)

Nøkkelord