Ny kategori- og innkjøpsdirektør i Reitan Convenience Norge
I høst tok Mariette Kristenson over styringen i Reitan Convenience Norge, og nå forsterker Norges ledende kioskkjede laget: Christian Persson blir ny kategori- og innkjøpsdirektør.
Han kommer fra stillingen som senior prosjektleder forretningsutvikler i ICA.
- Jeg er veldig glad for å forsterke teamet vårt med Christian Persson. Han har en perfekt bakgrunn i forhold til ren forretningsutvikling, kategoriarbeid og bransjekunnskap. Dessuten har han de riktige verdiene, god energi og fin innstilling. Han kommer til å trives og passe godt inn i Reitan-kulturen, sier administrerende direktør for Reitan Convenience Norge, Mariette Kristenson.
Persson har jobbet i ICA de siste seks årene, men har bakgrunn fra ulike selskaper innen FMCG-bransjen i roller som markedssjef, kategorisjef og prosjektleder. Han er utdannet innen økonomi og markedsføring fra Florida International University, Høyskolen i Uddevalla og Universitetet i Ørebro. Nå får han ansvaret for både det strategiske og operative kategori- og innkjøpsarbeidet hos den ledende kiosk, bensin og service-aktøren i Norge.
- Denne stillingen synes jeg så veldig utfordrende og morsom ut, og jeg har et meget godt inntrykk av Reitan Convenience, gjennom blant annet Pressbyrån og 7-Eleven i Sverige. Det å gi folk så stort ansvar og stor myndighet, ha lite byråkrati, at ting går fort fra beslutning til handling - og ikke minst, at det jobber meget dyktige mennesker i selskapet, er noe av det som appellerer til meg, sier Christian Persson.
I 2011 var totalomsetningen av kiosk- og dagligvarer i servicehandelen 13,68 milliarder kroner eksklusive merverdiavgift. Dette er en reduksjon på -3,7 prosent sammenliknet med 2010. Til sammenlikning omsatte dagligvaremarkedet for 143,7 milliarder kroner i 2011, en vekst på 3,8 prosent mot året før. Reitan Convenience sine kjeder har tatt markedsandeler i et tøft servicehandelsmarked. Narvesen ble i fjor større enn Statoil, og er nå Norges største servicehandelskjede.
- De største utfordringene for min del vil nok starte med det norske språket, kundeforståelsen og den norske kulturen. Stillingsmessig gleder jeg meg til å få jobbe i et utfordrende marked, skape enda større konkurransekraft for Narvesen og 7-Eleven, og ikke minst få være med å utvikle Norges ledende selskap på servicehandel, avslutter Persson.
Christian Persson flytter til Norge på nyåret med samboer og to barn, og tiltrer sin nye stilling senest 1. mars 2013.
- Jeg er veldig glad for å forsterke teamet vårt med Christian Persson. Han har en perfekt bakgrunn i forhold til ren forretningsutvikling, kategoriarbeid og bransjekunnskap. Dessuten har han de riktige verdiene, god energi og fin innstilling. Han kommer til å trives og passe godt inn i Reitan-kulturen, sier administrerende direktør for Reitan Convenience Norge, Mariette Kristenson.
Bred bakgrunn fra FMCG
Persson har jobbet i ICA de siste seks årene, men har bakgrunn fra ulike selskaper innen FMCG-bransjen i roller som markedssjef, kategorisjef og prosjektleder. Han er utdannet innen økonomi og markedsføring fra Florida International University, Høyskolen i Uddevalla og Universitetet i Ørebro. Nå får han ansvaret for både det strategiske og operative kategori- og innkjøpsarbeidet hos den ledende kiosk, bensin og service-aktøren i Norge.
- Denne stillingen synes jeg så veldig utfordrende og morsom ut, og jeg har et meget godt inntrykk av Reitan Convenience, gjennom blant annet Pressbyrån og 7-Eleven i Sverige. Det å gi folk så stort ansvar og stor myndighet, ha lite byråkrati, at ting går fort fra beslutning til handling - og ikke minst, at det jobber meget dyktige mennesker i selskapet, er noe av det som appellerer til meg, sier Christian Persson.
Ønsker å skape større konkurransekraft
I 2011 var totalomsetningen av kiosk- og dagligvarer i servicehandelen 13,68 milliarder kroner eksklusive merverdiavgift. Dette er en reduksjon på -3,7 prosent sammenliknet med 2010. Til sammenlikning omsatte dagligvaremarkedet for 143,7 milliarder kroner i 2011, en vekst på 3,8 prosent mot året før. Reitan Convenience sine kjeder har tatt markedsandeler i et tøft servicehandelsmarked. Narvesen ble i fjor større enn Statoil, og er nå Norges største servicehandelskjede.
- De største utfordringene for min del vil nok starte med det norske språket, kundeforståelsen og den norske kulturen. Stillingsmessig gleder jeg meg til å få jobbe i et utfordrende marked, skape enda større konkurransekraft for Narvesen og 7-Eleven, og ikke minst få være med å utvikle Norges ledende selskap på servicehandel, avslutter Persson.
Christian Persson flytter til Norge på nyåret med samboer og to barn, og tiltrer sin nye stilling senest 1. mars 2013.