Nytt fra Facebook i 2011

Utviklingen innenfor kategorien sosiale media går i en rasende fart. Nyhetene står i kø, og for mange kan det være vanskelig å holde følge når det stadig kommer til nye tjenester og funksjoner. Noen nyheter har kun personlig relevans, andre er mer tilpasset bedrifter og noen en god kombinasjon. Her er noen av de nyhetene jeg mener kan være av nytte for oss bedrifter.

Publisert
Facebook forteller hvor du er

Facebook tjenesten "Places", eller "Steder" på norsk, ble lansert like etter nyttår her i Norge. Tjenesten er GPS-basert og brukes til å fortelle venner og bekjente hvor man er og hva man gjør. Man får også opp informasjon om venner som tidligere har sjekket inn på samme plass, og man kan få notifications / beskjed når man befinner seg i nærheten av en venn. Tanken bak tjenesten er at man skal kunne sjekke inn via håndholdte enheter og smarttelefoner når man er på farten. Places kan kombineres med bedriftens egen Facebook-side, slik at forbrukeren kan "sjekke inn" hos din bedrift.

Fordeler ved Facebook Places

En av de største fordelene ved Places er at i det en person sjekker inn hos din bedrift, så får alle vennene til vedkommende vite dette i sin "newsfeed". Det vil si at hver gang noen sjekker inn hos deg, vil vedkommende reklamere for din bedrift til alle sine venner. Dersom personen i tillegg skriver en kommentar om sin innsjekking og anbefaler et produkt eller tjeneste, vil dette være en helt gratis og ypperlig reklame. Facebook Places forteller kort og godt bedriftene hvem som besøker dem og hva de sier om dem.

Tilbud via Facebook

Like etter Facebook Places fikk etablert fotfeste hos forbrukerne, ble Facebook "Deals" lansert. Ved hjelp av denne tjenesten har du som bedrift muligheten til å tilby spesialtilbud til dine Facebookbrukere. Eksempelvis kan man gi forbrukeren rabatter når de sjekker inn hos bedriften. Med Facebook Deals får brukerne også muligheten til se hvilke andre gode tilbud som befinner seg i nabolaget, og kan dele disse med sine venner. Steder som tilbyr Facebook Deal vil markeres med et lite gult ikon når man går inn på listen over steder i nærheten for å finne riktig sted å sjekke inn hos.

En god deal?

Den største fordelen ved denne tjenesten er at ved å tilby en god deal, så vil forbrukeren automatisk ha en lavere terskel for å sjekke inn hos deg samt å dele dette med sine venner. Mange har kviet seg, og ikke helt sett nytten av å fortelle alle sine venner hvor man er og hva man gjør til enhver tid. Dersom man nå kan oppnå en rabatt eller få noe gratis, trigger dette forbrukeren til å sjekke inn. En annen fordel er at bedriften kan gi kundene anerkjennelse ved å gi belønninger for å sjekke inn. En god deal kan være starten på langsiktig relasjon gjennom å bygge tillit hos forbrukeren. En god deal vil også generere positiv vareprat omkring produkter og merkevarer, og brukerne vil i så måte være ambassadører som anbefaler dine deals til sine venner. Over 200 millioner brukere logger seg på Facebook via mobilapplikasjoner eller lesebrett, antallet potensielle kunder er altså overveldende om man spiller kortene sine riktig.

Facebook Deals for Places er tilgjengelig i Norge, men foreløpig er løsningen kun satt opp for utvalgte partnere for testing. Disse partnerne inkluderer McDonalds Norge, IKEA, Elkjøp og G-sport og tjenesten blir altså ikke åpnet for andre aktører med det første. Disse bedriftene har for øvrig hatt stor suksess med sine lanseringer. McDonalds fikk en økning i antall fana på hele 201%. Facebook Deals for places vil i utgangspunktet være en betalingstjeneste for bedrifter og det er ikke fastsatt når dette blir tilgjengelig for alle.

Fire typer Deals


I dag kan man i hovedsak dele de ulike typene deals inn i fire kategorier:

Individual deal

Denne avtalen er et engangstilbud for en person som sjekker inn. Dealen kan tilbys både til eksisterende og til nye kunder ved å promotere et nytt produkt, tilby en gave ved kjøp eller bare for å få flere forbrukere til ditt sted.

Loyalty deal

En loyalty deal har til hensikt å belønne de mest lojale kundene, altså de som sjekker inn flere ganger. Tilbudet kan settes opp til å utløses ved minimum to og maks 20 innsjekkinger.

Friends deal

Dette tilbudet innebærer at man må sjekke inn med en eller flere venner på samme sted for å få tilbudet.

Charity deal

Som navnet sier, gjør denne dealen det mulig for bedrifter å donere penger til en valgt veldedighetsorganisasjon.

Start allerede nå


Det er veldig spennende å se at Facebook tester markedet i Norge og jeg syns de utvalgte aktørene har fått til gode deals.

Personlig synes jeg at Facebook deals er noe en burde hive seg på, og noe alle tjener på. Forbrukeren får gode tilbud og rabatter for å sjekke inn, Facebook får informasjon om forbrukere og livsstilen deres, og bedriften får økt salg og reklame, samt får vite mer om sine kunder.

Selv om ikke Facebook deal har kommet til Norge ennå, anbefaler jeg bedrifter å opprette sin place og se på hvilke tilbud som kan gagne sin bedrift og kunder best.

Ved lanseringen av Deals, fikk jeg selv testet hvor oversiktlig og enkel tjenesten var. Elkjøp hadde en deal gående hvor de første 5000 som sjekket inn fikk en elektrisk tannbørste. Jeg kjørte da til min nærmeste Elkjøp, fant Placen med et lite gult ikon ved siden av, sjekket inn, viste kvitteringen på telefonen min til damen i kassen og fikk en gratis tannbørste. Enklere blir det ikke!

Jeg tror Deals kan være en meget god måte å skape oppmerksomhet og vareprat omkring din bedrift. Jeg mener også at det lønner seg å være tidlig ute. Dersom jeg som kunde er på bytur og er på jakt etter en restaurant eller kafé til lunsjen min, er sjansen stor for at jeg velger et sted som tilbyr en Facebook Deal. Er det mange restauranter som tilbyr deals, blir ikke valget like enkelt. Det gjelder derfor å være tidlig ute med etableringen og vite hvilke deals som funker før konkurrentene følger etter.

Hva blir nytt?

Facebook holder nå på med lansering av Facebook Social Deals. Forskjellen på dette og eksiterende Deals er at dette ikke bare for folk med håndholdte enheter. Facebook Social Deals er basert på at brukerne kan finne gode tilbud som man kan dele med venner i sitt nærområde, og bygger på økt sosialisering og spredning. Man kan altså fortelle sine venner om gode Deals de burde gå å sjekke ut.
Powered by Labrador CMS